Friday 20 November 2015

Muzium Di Raja, Kuala Lumpur, Malaysia.

Salam dari Senaling,

Tahu tak di negara kita ada Muzium Di Raja? Aku pun tak tahu. Yang aku tahu Istana Lama jer. Rupanya  Istana YDP Agong yang lama telah diambil alih oleh Muzium Negara untuk diwartakan sebagai Muzium Di Raja.


Kalau anak-anak tuan puan suka tengok Sofia The First kat Disney Junior, haruslah pergi sini tuk tunjukkan realiti istana tu macam mana. Asyik berimaginasi ja, bila nak maju? Aku punya perangai lagi puiiii. Istana di Vietnam (Reunification Palace) aku dah pergi tahun 2012. Di Malaysia? Tahun 2015. Dasar Tanggang.
 
Dada langit, mendung. Sikit lagi nanges la tu.
 
 
Dalam tak dibenarkan mengambil foto. Jadi kita amik foto di luar je lah. Rasanya Muzium Negara pun tak benarkan berfoto. Banyak tempat pelancongan yang buat macam tu. So, redha. Sedikit bayaran juga dikenakan. Ini pun sesuatu yang normal.
 
Muzium Di Raja ni best kalau kau hayatinya. Baca info. Slow-slow jalan semua tempat. Tengok foto yang dipamerkan. Bercerita dengan kids tentang itu ini dalam istana. Get excited dengan bilik-bilik makan, perpustakaan, bilik-bilik tidur, bilik YDP Agong yang bapak besar, pelbagai kemudahan, waima dengan bilik dobinya pun aku excited.
 
Hasilnya? Lawatan jadi sangat bermakna. Untuk anak-anak dan mak bapak anak. Lepas tu gi pulak pekena kari kepala ikan di kedai ZK, Jalan Kampung Attap. Perghhhh...memang terbaik kari kepala ikan dia. Eh, meleleh lak air liur ni.

Seronok jadinya in total u alls.
Malaysia juga seronok diterokai jika kita mahu menerokainya.
Above statement merujuk kepada aku.
Ada hikmah disebalik kejatuhan ringgit.
Jadi simpan dulu itenari ke Krabi, Bali, Eropah, Lombok dan sebagainya ya Hana. T__T
 
Kami dah jejak Istana Negara. Yeay.
 
Aku tanya anak-anak, "Nak tak duk istana?"
"Tanak", jawabnya.
 
Dasar penakut. Heh.
 
Bye kamurang. Cuti sekolah ni, leh la gi sini.  Feel-feel jadi prince and princess sekejap :)

1 comment: