Showing posts with label jengka 11 pahang. Show all posts
Showing posts with label jengka 11 pahang. Show all posts

Tuesday, 3 May 2016

Koi Sekeluarga ke Temerloh Wehhh

Salam dari Senaling,

Cuti panjang tiga hari yang lepas sempat jugalah kami melajakkan diri ke Jengka 11 dan Padang Piol melawat saudara mara sebelah arwah abah. Kami biasa da pergi sini terutamanya cuti Aidiladha, cuma kali ni special sikit sebab bawa mak, Ida dan Wak Lan bersama.
 
Dari cuti Aidiladha hari tu diseru-seru dek Mak Long yang uzur. Nah, kami bawakan pengantin 'baru' khas demi permintaan orang tua. Huhu
 
Kebetulan kami sekeluarga memang tak plan nak ke mana-mana pun. Plan awal nak mereput di rumah je. Gewam ngan Incik Suami yang tak mahu ke mana-mana walhal Rumah Persekutuan Port Dickson kosong kot depan mata tinggal klik tempah je. Rupa-rupanya ada perkara yang lebih penting untuk dilaksanakan.

Sesungguhnya aturan Allah juga yang tepat, padat, jitu dan padu.

 
This time ke Pahang dapat terjah restoran tersohor di pekan Temerloh ~ Go Bang Maju pekena apa lagi kalau bukan ikan patin masak tempoyak. Wuhuuu. Sodap. Nampak tak akak bagi thumb up sipi-sipi tu. Selain patin, ada juga ikan bakar, keow teow goreng dan float keladi, bandung dan jagung. Letaknya di simpang traffic light yang bercabang-cabang bawah jambatan di pekan Temerloh. Hehe. Tak tau nama tempat. Leh describe kawasan setempat je.


Beginilah rupanya keadaan Sungai Temerloh musim El Nino kali ni. Kering. Ku fikir yang viral di media social tu di photoshop kan. Dahlah tak tengok berita, kurang membaca surat khabar (harap surat khabar kedai kopi Kak Nor tempat kami mengeteh ja). Dia tak langgan maka tak baca berita la aku.
 
Penuh orang. Kebetulan malam tu keluar Majalah 3 plak. Oh, durang mencari etok (sejenis makanan laut seakan-akan kerang) rupanya. Ingatkan suka-suka berkubang ala-ala water theme park.
 
Kembar dan Amni mati kutu duk Jengka sebab no wifi. Haha. Siap mengadu ke aku yang durang rasa bosan sebab tada wifi. Aku cakap, baguslah tiada wifi, boleh kita sembang-sembang. Kalau tidak semua hadap gajet tak habis-habis. Eh, pandai pulak senyum-senyum tanda faham lettew.
 
 
Ni paling epik. Pak Lang Padang Piol payungkan Miss Patin tuk kami bawa balik. Bukan setakat patin, tempoyak pun. Berdesup Pak Lang carikan tuk kami. Macam tu lah orang tua-tua kan? Happy betul bila saudara yang datang dari jauh sudi menjengah durang. Yang jauh tu mak, Ida dan Wak Lan lah. Kami kek Pilah je; tak jauh mana pun. Tapi dapat juga tapau seekor patin segar. Kihkih
 
Dah rezeki namanya. Alhamdulillah.
 
Tu aje cerita terkini kami sekeluarga. Cerita in between kita abadikan di Photobook je lah :)
 
Bye!

Sunday, 27 September 2015

Salam Aidil Adha 2015

Salam dari Senaling,

Aku bercuti kurang empat jam sebelum takbir bergema. Kami start golek tayar kurang dua jam sebelum takbir dialunkan. Sayu tak introku. Untung ada pokcik di Jengka IX, Pahang. Kalaula tada memang raya di perantauanlah kami. Sayu lagi.

Memang plan nak beraya di Pahang, sebab hala ke Pahang memang tak jem dari Senaling. Lek ja naik keta, jalan lengang. Sampai rumah Pak Long, kami di suruh makan. Dah boleh agak sebenarnya apa yang kena buat bila sampai umah Pak Long ni. Tahun lepas pun sama, di suruh makan. Cuma kali ni aku dah bersedia awal. Aku tahan tak makan sepanjang jalan, sebab aku yakin aku akan makan banyak nanti. Hoihhh...betul!

Tahun ni Pak Long wat nasi beriyani. Rendang kerbau. Sotong sambal. Ayam rendang. Acar timun. Paling spesel air tebu, mesin sendiri hokeh. Tahun lepas air roselle, pun homemade. Misi menghancurkan dietku sukses! Tahniah Kak Ana dan Pak Long sekeluarga... :)


Tahun lepas aku surprise ngan aktiviti menziarah ibarat Aidil Fitri di Felda Melati, Jengka IX, Pahang. Namun tidak tahun ni. Amni, Amin dan Iman pun dah tahu rumah ni makan apa, rumah tu makan apa. Amni siap tanya "Tahun ni kita tak gi rumah yang hidang kuih tembikai tu lagi ke?". 

Geng Pak Long tak bawa ke sana, maka kami tak pergi lah sana. Kang apa cer serbu rumah orang suka suki, bertanyakan hal ehwal kuih tembikai. Kelainannya tahun ni, kami gi Padang Piol, rumah Mak Lang. Dan aku berkesempatan menyinggah rumah Olin, tika perjalanan pulang ke Senaling.

Alhamdulillah, meriah lagi Aidil Adha kami tahun ni di perantauan dengan wefie.

Dalam perjalanan balik ke Senaling, tayar bocor. Sudahnya ganti tayar kat Bera. Memang plan nak tukar tayar tapi asyik bertanguh-tangguh. Hamek kau, jauh terus kami ganti empat-empat tayar. Hikmahnya, dapat murah rasanya. Tayar Falken empat biji, balancing, allignment, dan adjust chamber bengkok, RM635.


Incik Ayah kalut suh amik pic ni. Satu pemandangan biasa di pekan Pilah. Kedai emas penuh saja. Tak kira emas turun ke, emas naik ke, Aidil Adha, Aidil Fitri, Deepavali, Krimas, memang penuh saja. Adik yang macam tiang bendera tu, mogok je gayanya. Kehkeh. Tabahlah adik ya.

Syukur aku kurang minat emas. Amni pun macam tu. Syukur. Syukur.

Emas di Pilah murah-murah. Sedara mara member datang dari Singapura, semata-mata tuk borong emas. Moh lah datang sini ramai-ramai beli emas barang sekilo dua.

Aku tengokkan aje k. Beli Insha Allah tidak.

Daaa... Bye kamurang!