Tuesday 24 March 2020

Terima Kasih MCO ~ Hikmahnya #2

Alhamdulillah, resepi tertangguh (bakal) diselesaikan.

2. Mihun goreng tomyam. Teringin nak buat selepas adik keempat masakkan dan rasa dia... yumsss sangat. Teringin nak buat selepas Along masak dan siap demo di rumahnya dan rasa dia unik yakni lain dari biasa aku buat. Teringin... teringin tapi tak masak pun sehinggalah...

MCO hari ke 11


Bahan-bahannya. Ikutkan kakak aku, sos cili Thai tu harus ada...

1. Umpama impian jadi kenyataan. Permulaan yang baik dengan kejadian kek Red Velvet. Kek ni dah laaaaama sangat teringin nak buat. Teringin-ingin-ingin tapi... macam biasa ~ tak pandai bahagikan masa lalalalaaa... 

 Red Velvet Cake


 Yang sebenarnya tak red pun... terima kasih filter 😜


 Pewarna merah tiada, jadi apa yang ada jelah...


Rupanya kek ni ialah kek coklat yang diletakkan pewarna merah bagi mendapatkan warna red velvet tu. Rasanya ada sedikit masam, jadi seimbanglah dengan frosting cream cheese yang agak manis (untuk aku). Itupun aku dah derhaka, katanya 2 cawan gula aising, aku letak 1 cawan ja, sebab memang agak manis, ke aku silap baca resepi haha...

Paling jadi kenangan ialah untuk pertama kalinya aku buat frosting! Asalnya beli cream cheese sebab kembar teringin nak kek keju. Ke Giant membeli cream cheese, nampak jenama Tatura dulu, 1kg manyak sungguh. Jumpa jenama Philadelphia 250gm, buat kira-kira untung pula beli Tatura. Kesudahannya Tatura la, sebab orang tamak selalu untung.

Asalnya frosting tu hodoh teruk. Allah ilhamkan aku guna garfu carik sana sini. Instagrammable sangat, kan?

Dengan 1kg Tatura dapat buat sebiji Burnt Cheese Cake dan Japanese Cotton Cheese Cake. Berbaki 250 gm Tatura, tak lalu pulak nak buat dan makan kek keju... lagi. Simpan lama-lama nanti rosak (dan membazir) pula. Amni yang bagi idea nak buat Red Velvet, dan teringat pula yang aku pun sebenarnya dah lama teringin nak buat Red Velvet.

Akhirnya, pada minggu MCO... Tan ta daaa, manisnya kejayaan semanis Red Velvet. Dah macam judul novel pulak... Dan, resepi dari Azie Kitchen. Terima kasih kak.

Always look at the brighter side, think happy and say Alhamdulillah ...

No comments:

Post a Comment