Showing posts with label dialog kembar. Show all posts
Showing posts with label dialog kembar. Show all posts

Saturday, 3 August 2019

Road to UPKK : Gaya Pembelajaran Amin dan Iman

Seingat aku, masa Amni menduduki UPKK, aku tak risau. Lansung.

Amni, mungkin dia anak perempuan, yang pertama pula tu. Jadi lebih matang dan rasa tanggungjawab pada diri sendiri tinggi. Aku masih teringat Puan K pernah melaporkan, Amni sambil tunggu bas ke SRA (di Banting), duduk di buaian sambil baca buku.

Kembar? Contohnya; Amin, sambil baca buku sambil main Beyblade gaissss...

Nah, bagi teaser sikit (sebab tak cukup nak  masuk full video) seorang ibu yang juga seorang pendidik buat soal jawab tentang solat Jamak dan Qasar.

Perkataan mufasir masih belum wujud dik 

Video penuh nanti ibu dah upload di YouTube - boleh klik sini, sambungan di sini. Biar future cucu-cucu tengok macam mana abi-abi nya belajar dulu-dulu 😜 

Sunday, 23 July 2017

Siri Bersembang Dengan Kembar : Persamaan

"Siapa lagi garang? Ayah atau kakak (Amni)?", saja bertanya sambil-sambil cubitkan ikan yang panas tuk Iman.

"Kakak. Ayah nombor dua".
"Kakak garang macam harimau", jawab Iman.

"Tapi kakak pakai tudung, jadi kakak garang macam singa", sambung Amin.

"Ayah?"
"Ayah garang macam harimau".

"Ibu pulak?", aku saja tanya sambil kelip-kelip-mata-kunun-bajet-comel.

"Ibu macam panda", laju dan padu betul jawapan Amin.

"Panda?",  ah sudah. Kena lancarkan misi K plan G ni.

"Ibu macam panda. Panda kan suka tido".

Kahkahkahkahkah

Disamakannya aku macam panda sebab aku suka tido. Kahkahkah.

Nasib panda comel.

Jadi bolehlah aku sambung ratah ikan kembung tanpa rasa bersalah.

Saturday, 1 July 2017

Kening Bercelak

Salam dari Senaling,

Aku punya bentuk kening yang unik. Kalau aku tak pakai eyebrow liner, nampak macam aku cukur kening. Untuk mengelakkan fitnah, aku pakai la eyebrow liner. Itulah satu-satunya make up tools yang aku ada selain lip gloss perasa grapefruit Young Living.

Satu pagi, bersiap-siap ke tempat kerja bersama-sama kembar bersiap-siap untuk ke sekolah, tiba-tiba aku dengar Incik Ayah sound Amin.

"Kenapa pakai celak? Ibu girl, takpe. Amin boy tayah pakai"
"Pastu ayah tu pakai, boleh lak"

Terdiam sebentar.

"Ini memang kening ayah la. Mana ada pakai celak" 😁


Kening unik Ibu dan kening bercelak Ayah. Kahkah

Macam-macamlah Abang Amin ni 😆

Bye

Wednesday, 5 April 2017

What You Give Is What You Get

Salam dari Senaling,

Malam tadi sakit perut. Memulas. Bayu laut melanda angkara empat ulas nangka. Empat ulas ja pon. Dah tahu kesannya sebelum makan, tapiiiii... saja nak cari pasal.

Maka berkerut-kerutlah dahi menahan sakit. Baring depan TV dengan posisi udang. Sakit yang dicari. Hehe

Iman datang dekat.

"Ibu sakit perut?"
"Sakit kat mana? Kanan, kiri atau tengah-tengah?"
"Sakit sikit, sederhana atau sakit sangat?"

Aku senyum. Senyum sebab Iman ulang ayat aku tanya dia semenjak dia kena mild gastrik empat hari lalu. Tersentuh pulak naluri keibuan aku. Eh perempuan memang mudah cair kalau ada orang caring. Ini pulak dari budak umur 9 tahun.

Dia picit bahu aku. Sambil Tanya, Ibu okay? Ibu okay? Melting habis aku.

Malam tu aku tido awal. Tido dalam senyum.

Sunday, 28 August 2016

Edisi Choiii : Ayahku Kawen Lagi boleh ke?

Petang itu kami sekeluarga melayan sinetron Buku Harian Baim.
 
Kisah suami main kayu tiga. Bini muda evil giler. Jumpa anak sendiri tapi tak kenal.
Adegan bini tua nangis-nangis nyorok tepi tiang berdurasi 15 minit 31 saat.
 
Bosan. Aku soal kembar.

"Kalau ayah nak kahwin lagi, boleh tak?"
"Boleh, tapi tunggu Amin dan Iman besar sikit".

Eh, ceria pulak muka beliau.

"Kenapa kena tunggu besar pulak?"
"Yelah, tunggu besar supaya Amin dan Iman leh kipas-kipas ayah"
LOL laughing out loud

"Pastu Ibu dan Kakak Amni nak buat apa masa Amin dan Iman kipas-kipas tu?"
"Ibu ngan kakak sibuk-sibuklah masak, buat apa-apalah".
ROTFL rolling on the floor laughing

Terkekeh-kekeh aku ketawa petang tu.
Lawak kembar bukan lawak hambar :)

Aku jeling pada subjek utama.
Lagu didendangkan ayahku kawen lagi terhenti.

"Sumbang"

Beliau senyum.
Beliau faham kot.

Wednesday, 25 May 2016

Ibu Berusia 30 Tahun Memang Penyabar

"Cepatlah kakak, dah jam 7 lebih dah ni"

Drama pagi bermula.

"Amin dan Iman bangun awal, lepas solat asyik tengok tab aje. Bukalah pintu. Start kan enjin. Masuk beg dalam bonet...", kakak yang di warning sebentar tadi mula memvevel.

"Iman nak buatlah ni. Sabarlah. Perempuan memang tak boleh sabar".
"Perempuan memang selalu tak boleh sabar".

Fuhhh... Ulang ayat yang sama tapi ada kata penegas pula di situ.

"Ibu perempuan. Ibu pun tak sabar?", lembut suaraku. Dengan kembar yang satu ni volume harus dijaga. Kalau volume tinggi nanti dia merajuk, memberontak keras.

"Perempuan umur 30 sabar la bu".

Perlahan dia menghampiriku, memeluk mesra. Sambil  memandangku, Iman tersenyum simpul.

Aku membalas pelukan. Tersenyum bahagia.

Bahagia menjadi ibu kepada seorang anak perempuan berusia 12 tahun, dan sepasang kembar berusia 8 tahun. Bahagia dengan kurniaan Ilahi pada usia menginjak 30 tahun. Ehemmm...

Haha.

Aku masih tersenyum bahagia.

Bye korang yang sedang bahagia... ^_^

Monday, 9 May 2016

Hari-Hari Hari Ibu

"Kenapa ibu goreng ayam?" Iman bersuara dari bilik belakang.
"Lain kali suruh ayah je goreng" Amin pula menyampuk.

Tersenyum aku mendengarnya. Gentleman anak bujangku rupanya.
Nak suruh ibu rehat lettew.

Dahla pagi tadi Iman siap bukakan pintu kereta untuk ibu. Siap tutupkan. Amin pulak bawakan beg.

Memang feeling princess betullah macam ni. Cair I.

"Ayah goreng ayam lagi sedap". Eh?

Dengar tak dengar je aku dengan suara itu. Anak-anak kan ikhlas. Tiap tuturnya datang dari hati suci.

Tiba-tiba perasaan aku bercampur baur.
Mula tu seperti sedih. Lama-kelamaan jadi happy pulak.
 
Hehe.
 
Selamat Hari Ibu. Hari-hari Hari Ibu. Ingat tu.

Bye... :)