Sunday 15 May 2022

Aidilfitri 1443H : Juadah Raya

Siang terakhir Ramadhan, aku selaku chief chef menyediakan juadah berbuka dari jam 1 petang. Ramai yang membantu tapi bila jadi chief chef  ni extra lah sikit lelahnya. Pada hari kejadian, sejumlah tujuh keluarga yang hadir berbuka di rumah arwah Abang Dol. Alhamdulillah meriah, dan sibuk. Jangan kata nak main Clash of Clan, nak pegang Samsung A32 pun tak sempat hari tu huhu.

Bila dapat kejutan, rasa longgar kepala lutut. Aku bagitahu suami. Aku nak tidur. Tapi aku tak boleh nak tidur walaupun suami bagi izin bersyarat. Sudahnya, aku bangun dan ajak Amni, Amin, Iman sama-sama bantu sediakan juadah raya pada malam raya penuh kejutan itu.


Kalau dulu yang menganyam ketupat, aku dan arwah Abang Dol. Berlumba menganyam dan aku kalah pastinya. Kali ini, buat pertama kali menganyam tanpa Abang Dol. Ingatkan aku satu orang ja yang akan menganyam selamanya, nasib baik Amni beriya nak belajar sampai stress aku dibuatnya. Berbaloi stress, Alhamdulillah berjaya juga Amni menganyam. Pewaris, checked

Juadah Aidilfitri 1443H

Aku tidur jam 2 pagi, suami tidur jam 3 pagi tepi periuk rebus ketupat daun. Hasil akhir Alhamdulillah terasa macam wow juga kemahiran memasakku. Syukur berbakul-bakul, bahan-bahan memasak dah memang stand by jadi tidaklah havoc sangat malam tu. Jiran sebelah, pengumuman raya keluar, terus start enjin kereta pergi pekan Teluk Intan mencari bahan.

Aku, pengumuman raya, baring sambil tenung bumbung. Eh, kalah teruk havoc raya dengan jiran sebelah rupanya 😂

Juadah raya tersedia di pagi raya :

Rendang daging minang
Rendang ayam biasa
Rendang daging biasa
Semur ayam
Sambal goreng Jawa
Kuah kacang
Ketupat daun
Nasi impit segera

Alhamdulillah

No comments:

Post a Comment