Thursday, 24 August 2017

Trip Melaka 2017: Menara Taming Sari, Beca Bermuzik, Dataran Pahlawan, Uptown

Salam dari Senaling,

Puas pusing muzium leh klik sini, kita ke menara jom. Ini memang kembar sebut-sebut sebelum ke Melaka. Ini jugalah punca kami plan trip ke Melaka. Tak henti berdoa cuaca di Melaka baik-baik hendakNya. Alhamdulillah, baik!

Tunggu turn  nak naik menara. Kembar sewa teropong, guna baki duit raya tak masuk bank.

Kami naik dalam jam 7.00 petang. Total masa tuk naik dan turun lebih kurang 15 minit je. Bayaran masuk, adoiiii tak ingat tak snap pic tah pesal. Tapi leh gi official website Menara Taming Sari tuk info tiket. Seingat aku, tak semurah masuk muzium tadi dan tak semahal naik Menara KL 😊. Hujung minggu menara beroperasi sehingga jam 11.00 malam tau.

Antara yang dapat dilihat dari atas menara.

Paling win ialah ini...

Sunset di Selat Melaka. Subhanallah 😍

Alhamdulillah selesai tertunai impian kembar nak naik Menara Taming Sari, Melaka dan durang sambung request naik beca pulak dah. Dari bilik kami petang tadi memang boleh nampak segala beca yang fancy ni, siap booked nak naik beca tema Pikachu (Amin), nak naik beca tema Batman (Iman). Perghhhh... citarasa antarabangsa betul. 

Tapi kami ajak durang dinner dan maghrib, then baru turun semula untuk berbeca. Nampak? Untung woooo hotel dekat town.

Kami dinner di Asam Pedas Jr. Melaka kan femes ngan asam pedas, walaupun husben kata kita masak asam pedas lebih sedap. Auchhhh... sweet angat 

 Selamat menjamu mata.

Bila dah malam, segala beca yang fancy ni bertambah havoc dengan lampu berwarna-warni dan meriah dengan lagu hits meletop. Lagu Didi & Friends pun ada . Penuh segala beca ni di dataran Menara Taming Sari yang rupanya berhadapan je dengan uptown sebelah Pahlawan Walk - tempat segala macam makanan tradisional dijual plus souvenir.


Ada ketika (dalam pic), di sana terang di sini gelap dan sebaliknya. Disebabkan ini blog aku, jadi aku pilih pic aku yang paling terang. Hehe

Harga naik beca dua orang dewasa RM25, dan dua orang kanak-kanak RM20. Lepas berbeca kami sambung jalan ke Dataran Pahlawan. Nak cari Converse Cik Abam dan purse aku, brand apa tak kisah janji simple. Tak jumpa barang, tapi jalan jugalah dengarnya Dataran Pahlawan ni femes tuk lepak tengok orang main control car, skating dan macam-macam. Pun tak jumpa. Akhirnya kami buat keputusan nak balik hotel. Kembar pun dah penat gayanya.

Dataran Pahlawan hanyalah seketul shopping complex?

On the way balik (kat tepi Dahtaran Pahlawan) terdengar suara ala-ala Aiman Tino. Cute adik busker ni menyanyi. Sekali dia bercakap, nah jelas kejantanannya. Tapi menyanyi suara bertukar... Seni mungkin.

Kembar dah penat. Nak kami hantar ke hotel tak mahu pulak...

Ta banyak pic uptown Bandar Melaka kami amik, gaya uptown macam uptown di mana-mana kat Malaysia ni. Sama. Bezanya dekat dengan tempat penginapan kami dan lepas hantar kembar balik bilik, kami turun tawaf uptown sekali lagi, dating berdua. Hehe

Nampak tak betapa banyak kelebihan kalau menginap di area ni. Sebelum ni jarang-jarang kami nak turun town Melaka dek fobia jalan jem giler, now kalau nak explore setiap minggu pun boleh rasanya ni. 

Sambung nanti entri last, gi A Famosa, bangunan merah, menyusuri Sungai Melaka dengan hanya berjalan kaki. Yeay

Bye

Saturday, 19 August 2017

Trip ke Melaka 2017: Muzium Samudera, Muzium Maritim, Muzium TLDM

Salam dari Senaling,

Tahun lepas kami sekeluarga hanya ke Zoo Melaka di Ayer Kroh. Tahun 2017 kita masuk bandar Melaka yang terkenal dengan kesesakan jalan rayanya. Teng teng tengggggg...

Lesson learn, tu aje yang aku dapat katakan hasil post mortem melawat Melaka tahun 2012. Oleh sebab itu, perkara penting yang aku buat selepas merancang ke sana ialah study Google Maps. Cari hotel yang paling hampir dengan Menara Taming Sari. Kenapa mesti dekat dengan Taming Sari? Sebab kembar memang nak nak nak nak ke situ. Kebetulan, cuaca minggu tu memang hujan dan Melaka banjir waktu tu pun. Objektif utama mesti naik Taming Sari!

Study dengan gigih dan hasilnya...

Hotel Seri Pelangi. Booking bilik double bed (RM150). Tapi dapat bilik dengan double bed plus single bed. Rezeki. Heeeee... Paling penting menara belakang hotel. Puas hati.

Sebelum teroka Melaka jom siapkan kerja sikit. Hihu. Aku sebenarnya hilang mood minggu ni. Tu yang gagah keluar juga dari Pilah amik angin Selat Melaka. 

Aku kategorikan hotel ni sebagai hotel bajet yang berbaloi. Aircond, bilik air, katil, bantal dan towel bagus-bagus sahaja. Dekat dengan main attraction. Kami parking kereta hari Sabtu dan tak bergerak-gerak sampailah masa nak balik. Kupon carpark ja jangan lupa k. Weekend pun durang beroperasi. Ingat tu!

Dari sini boleh sampai ke muzium kapal, menara Taming Sari, beca lip-lap-lip-lap, river cruise, bangunan merah, A Famosa, Dataran Pahlawan, Mahkota Parade, arked jual makanan atau souvenir, pasar up town, hanya dengan berjalan kaki. Dekat dengan kedai makan. Paling dekat ialah kedai makan Asam Pedas Jr. Boleh jenguk durang nga rebus telur masin dari tingkap bilik kami. Kehkehkeh. Dekat ngan 7-Eleven, dekat dengan segalanya. Allahuakbar memang inilah cara paling berbaloi nak melawat Melaka!

Boleh call untuk booking. Ada bilik tuk 2, 3, 4, 5, 7 orang dan 12 orang. Harga mampu milik gitew.

Banyak lagi hotel-hotel lain di area hotel kami, tapi bagi kami yang cintakan bajet. Hotel Seri Pelangi memang pilihan terbaik.

Walau pun Melaka banjir (pertama kali aku dengar Melaka banjir), Alhamdulillah sepanjang kami di sana, cuaca baik-baik sahaja. Adalah mendung sikit, hujan lebat tapi malam sangat dah masa tu. Syukur, syukur dan syukur.

Sebelum gi Melaka, jenguk Amni jap. Dia okay ja kami gi Melaka tanpa dia, sebab tempat yang kami nak pergi ni dia dah pernah pergi dulu tahun 2016 semasa trip kokurikulum peringkat kebangsaan.

Sampai Melaka dari Pedas (skul Amni) jam 4.00 petang. Check in dan rehat-rehat, tunggu waktu Asar. Pastu baru plan keluar explore town. Sempatlah aku habis tanda paper satu kelas tutorial. Yeay. Lokasi pertama ialah Flora de la Mar atau Muzium Samudera.

Nah tepek siap. Bayaran murah boleh pergi tiga muzium. Semua muzium dekat-dekat.

Cuaca baik. Alhamdulillah.

Muzium Samudera ni cantik dan unik. Nak amik pic cantik-cantik pun banyak spot leh cari. Walau pun penyelenggaraannya kurang (bocor di sana-sini, sayang) tapi masih berbaloi. Banyak info tentang sejarah Melaka kau dapat tahu, tapi kalau rajin membacalah.

Pastu sambung gi Muzium Maritim. 

 Kapal Sultan Kelantan. Gah betul rekabentuknya. Best dapat tengok macam-macam fesyen replika kapal yang pernah berdagang di Melaka dari seluruh dunia suatu ketika dulu. 

Di Muzium Maritim kisah pasal maritim di Malaysia la apa lagi. Seronok, banyak info tapi...

Masa suntuk, ada satu lagi muzium nak pergi. Kenapakah setiap kali aku pergi berjalan, tak pernah cukup masa yang ada. Aku nak membacaaaa... waaaa

Pastu part paling best ialah melawat Muzium TLDM. Atas ehsan orang muzium ja kami dapat masuk muzium ni sebab masa tu jam dah lebih 6.30 petang. Pastu laju giler masing-masing berjogging dalam muzium ni.



Dalam dan luar muzium ni kita boleh explore. Species kurang nak membaca, baik masuk muzium ni dulu. Muzium maritim last. Kalau banyak masa, seronok kat sini ni. Boleh pegang itu ini. Tapi... betullah masa itu emas. Sekejap sangat kami kat sini, nak buat macam mana kan.

Next... Highlight of the trip.

Menara Taming Sari!

Sambung next entry. Bye...

Sunday, 30 July 2017

Salam Aidilifitri 1438H

Salam dari Senaling. Salam 7 Zulkaedah.

Entri Syawal tapi buat dalam bulan Zulkaedah. Macam tak biasa pulak kan? Kehkeh.

Team purple pada raya kali ini. Raya pertama di rumah sebelah Incik Ayah, Hujung Rintis, Perak.

Kejadian yang jarang-jarang berlaku, bawa fon gi masjid. Biasanya aku tinggal fon kat rumah. Tahun ni bawa merata. Sebab nak wat photobook, dan nak update Insta wat kenangan.

Berkat bawa fon merata. Orang dengar khutbah, dia tidur 😜

Pemandangan di awal pagi raya. Nak masuk tengahari nanti sesak padat penuh atas meja sebab style sini tukar-tukar juadah. Kalau di rumah mak aku di Batu 6, Teluk Intan, sendu statik je jenis lauk pauk atas meja makan.

Raya kali ni, rajin pulak Incik Ayah setting photoshoot session. Untung besar kalau beliau rajin 😀

 Rumah abang ipar (Abang Dol) memang rumah yang selalu kami lepak kalau balik Hujung Rintis.

Rumah Mokde Rom, kakak ipar paling senior.

 Di rumah pusaka ni, kakak ipar (Kak Tipah) menetap selepas pemergian ibu dan ayah mertua(yang tak pernah ku temui).

Beraya dengan kakak ipar paling muda (Kak Umi) di rumah Abang Dol sebab kak ipar yang ini pun perantau, sama macam kami.

 Raya kedua outfit. Nak balik rumah mak di Batu 6. 

Di rumah mak, kami tak ke mana-mana pun sebab adik beradik mak datang wat serbuan muhibbah. Agenda yang sama saban tahun.

Photoshoot mana yang dapat. Nak kumpul semua tak lalu.

Raya ketiga baru dapat bergerak keluar.

 Napiah's clan. Semua ada kecuali famili Arba'atun.

Raya keempat, ke Bota la kita. Jumpa Abang Unos dan famili. Makan laksa yeay.


Raya kelima, kami bergerak keluar dari kampung halaman. Singgah rumah kawan seofis di Sabak Bernam (tapi kawan seofis tak diajak bergambar pun hehe) Koleksi jam tu yang rare.

Ni penting, rumah nenek di Sekinchan Selangor. Nenek pemalu tak macam cucu dia. Ni keluarga Abang Anjah, sepupu aku. Biasanya kami akan singgah rumah sepupu di Jalan Kebun, Klang. Tapi dah jumpa kat sini, makanya... yeay 

Dari rumah nenek kami lajak ke Kg Abu Bakar Baginda, rumah Cuman (adik mak paling bongsu). Agenda photoshoot ni memang feveret dia. Tu yang kemain posing camtu. Siap pakai baju kemeja walau pun jam 10.00 malam. Hehe. Yang sebenarnya baru balik dari kerja. 

Dari rumah Cuman, kami  ke rumah Acik di Banting. Tidur di sini. Dalam banyak-banyak rumah makcik pakcik, aku paling selesa tidur di sini. Dari zaman dahulu pun memang kat sini lah tempat nak lelap. Agenda statik. 

Bila tidur rumah Acik senang nak roger-roger kawan-kawan lama dari Matrikulasi Selangor. Haaaaa nampak tak agenda tersembunyi di situ. Tahun ni rezeki dapat gi rumah Kak Aziah ja. Yang lain-lain sakan beraya tak balik lagi dari kampung.

Dan last sekali sebelum gerak ke Pilah, singgah rumah Andak di Teluk Panglima Garang. Sekian cerita pada raya keenam. Sebenarnya aku ada juga singgah di rumah Mak Ngah dan Makcik (yang babysit Amni, Amin, Iman kecik-kecik dulu) di Puchong, tah pesal malas lak Incik Suami nak set photoshoot. Aku syak kami kepenatan. Hehe. 

Raya kelapan, sebelum hantar Amni ke asrama di Pedas, sempat woooo raya rumah BFF ni. Kemain beliau memasak, tak putus-putus promote periuk Noxxa.

Last gi open house ex student KMS di Sendayan (pakai baju blue black nama dia Arif). Sekali jumpa pulak puak-puak ni. Rezeki. Paling best aku masih ingat nama durang. Atikah, Mirul dan Kecik. Tiba-tiba aku rasa sel-sel otakku berhubung dengan baik. Alhamdulillah.

Mula kerja, memang tak ke mana sangat la. Sekadar berlegar di sekitar Pilah ja memenuhi jemputan open house selain berkunjung rumah jiran tetangga.

Dan...

... selepas pengajaran demi pengajaran yang aku dapat dari Aidilifitri dua tahun lalu, aku kira tahun ni okay. Ehmmmm... tak juga. Kali ni aku terpilih untuk tersalah makan. Dah tahu lama, diri ini memang taleh makan makanan yang 'berangin', dan taleh banyak sangat amik makanan yang leh trigger resdung. Tapi pabila sepanjang Ramadhan lansung ta wujud sumer penyakit tu, diri ini mudah lupa.

Raya kedua kat umah mak perghhh sedap makan terung bakar, dan amik dua biji petai cicah sambal belacan. Dua jam selepas, mula da terbelahak sampai rasa nak muntah. Bukan rasa, tapi memang dah muntah pon. Habis sumer makanan tengahari aku muntahkan. Time muntah leh pulak fikir, kuranglah berat aku raya-raya ni. Ada ke? Obses teruk nak maintain berat aku ni rupanya.

Alhamdulillah tak berlarutan. Malam dah okay tapi mula berjaga-jaga dan berpada-pada.

Raya kali ni, banyak pulak rumah yang dikunjungi hidangkan laksa. Ada empat biji rumah semuanya dalam satu hari. Aku cuma tak makan di satu rumah ja. Selainnya bedal. Kesudahannya, gatal habis mata, hidung, tekak, muka. Balik Senaling pun masih rasa-rasa kegatalan itu. Huhuhu

Apa-apa pun tahniah dan terima kasih banyak-banyak pada kakak dan kembar yang sporting habis melayan ibu dan ayah mengeratkan silaturrahim ke sana ke mari.

Sakan kami beraya tahun ni, Alhamdulillah Alhamdulillah. Seperkara aku belajar, nak berkunjung rumah saudara mara dan sahabat handai, tak payah nak tunggu raya kot. Tak terkejar kalau nak jumpa time raya ja. Moga dipanjangkan usia, diberikan kesihatan kekuatan dan perlindungan untuk kita semua bagi memeriahkan Aidilfitri 1439H. Insha Allah.

Tak sabar pulak nak Aidilada. Excited part takbir tiga hari tu. 😊 Bye!

Sunday, 23 July 2017

Siri Bersembang Dengan Kembar : Persamaan

"Siapa lagi garang? Ayah atau kakak (Amni)?", saja bertanya sambil-sambil cubitkan ikan yang panas tuk Iman.

"Kakak. Ayah nombor dua".
"Kakak garang macam harimau", jawab Iman.

"Tapi kakak pakai tudung, jadi kakak garang macam singa", sambung Amin.

"Ayah?"
"Ayah garang macam harimau".

"Ibu pulak?", aku saja tanya sambil kelip-kelip-mata-kunun-bajet-comel.

"Ibu macam panda", laju dan padu betul jawapan Amin.

"Panda?",  ah sudah. Kena lancarkan misi K plan G ni.

"Ibu macam panda. Panda kan suka tido".

Kahkahkahkahkah

Disamakannya aku macam panda sebab aku suka tido. Kahkahkah.

Nasib panda comel.

Jadi bolehlah aku sambung ratah ikan kembung tanpa rasa bersalah.

Saturday, 1 July 2017

Kening Bercelak

Salam dari Senaling,

Aku punya bentuk kening yang unik. Kalau aku tak pakai eyebrow liner, nampak macam aku cukur kening. Untuk mengelakkan fitnah, aku pakai la eyebrow liner. Itulah satu-satunya make up tools yang aku ada selain lip gloss perasa grapefruit Young Living.

Satu pagi, bersiap-siap ke tempat kerja bersama-sama kembar bersiap-siap untuk ke sekolah, tiba-tiba aku dengar Incik Ayah sound Amin.

"Kenapa pakai celak? Ibu girl, takpe. Amin boy tayah pakai"
"Pastu ayah tu pakai, boleh lak"

Terdiam sebentar.

"Ini memang kening ayah la. Mana ada pakai celak" 😁


Kening unik Ibu dan kening bercelak Ayah. Kahkah

Macam-macamlah Abang Amin ni 😆

Bye

Thursday, 1 June 2017

Kembar dan Kenangan Bersama Ultraman

Salam dari Senaling,

Saja nak flashback zaman kecil kembar. Peminat Ultraman. Sampai skang aku perasan mana-mana budak lelaki memang peminat setia Ultraman. Kembar tak terkecuali.

Layan.

Rindu betul ngan zaman anak-anak melasak macam ni

Pesanan tuk Amin & Iman : Anak laki korang nanti izinkan ja durang layan Ultraman seadanya.

Okay pa? Dari layan Barbie 😁

Indahnya kenangan dan bye...

Wednesday, 10 May 2017

Kejohanan Taekwondo Bakat Remaja Peringkat Kebangsaan 2017

Salam dari Senaling,

Tiga bulan yang lalu kembar tunjukkan borang. Borang untuk masuk taekwondo. Aku rasa macam durang pernah tunjuk tahun lepas, tapi lepas tunjuk senyap, maka aku pun senyap la kan? Namun kali ni, lain. Tunjuk dan menunjukkan minat untuk join. Dua tiga kali jugalah durang bersyair, nak masuk nak masuk (sebenarnya Amin yang lebih beriya). Kami setuju, dengan syarat. Masuk dan mesti continue sampai habis, wajib bersungguh! 

Mereka setuju, dan termetrilah perjanjian. Mulai dari hari itu, kami yakni ibu dan ayah terpaksa mengorbankan masa pagi Sabtu (biasanya kami peruntukan untuk cycling laki bini) untuk memberikan komitmen menghantar kembar ke kelas taekwondo. 

Risau. Ya, itu yang perkara pertama yang aku fikir. Risau separuh jalan. Aku dah lama tahu masuk taekwondo perlukan kewangan yang 'lebih'. Yuran bulanan sangat murah Alhamdulillah, tapi set uniform boleh tahan jugalah harganya. Lepas diskaun dapat RM200 untuk dua pasang. Insha Allah kewangan bukanlah sesuatu sangat (rezeki kembar), tapi biarlah berbaloi dengan pelaburan.

Tiga kali latihan, kembar terpilih masuk sparring. Aku nampak kembar hepi. Jadi bertambahlah masa latihan dari satu jam setengah seminggu kepada tiga jam setengah seminggu. Pertambahan hari pun sama. Tak mengapa asal kembar gembira.

Menyaksikan kembar latihan sparring sungguh menakutkan (hati ibu kan). Lepas sparring hencot-hencot, lepas sparring hencot-hencot. Tengok tulang keting bertemu tulang keting... isk ngeri betul. Sampai satu tahap aku bawa buku. Dari tengok kembar sparring, baik aku baca buku. 

Beberapa kali latihan sparring, kembar terpilih untuk ke Kejohanan Taekwondo Bakat Remaja Peringkat Kebangsaan 2017. Sekali lagi kembar excited. Aku lak yang cuak. Tah sapa-sapa yang durang akan sparring dalam kejohanan nanti. Dahla tali pinggang putih. Cane kalau lawan durang agresif. Allah, aku hanya minta semua peserta kejohanan baik-baik-selamat-sihat-sejahtera je. Menang kalah, itu cerita lain.

Akhirnya, bertemu mereka di perlawanan akhir...


Aku tak tahu pun ini perlawanan akhir. Macam mana penganjur susun kategori; aku sampai skang tak faham. Hehe

Tahniah Amin Iman. Tahniah kerana menunaikan janji kita tiga bulan yang lalu.

Am a proud mommy. As always, Alhamdulillah.

Bye 😀