Thursday 7 March 2013

Pengalaman Melahirkan Kembar Itu

Salam Dari Jugra,

Dah lama nak update pasal hal ini, tapi tertangguh-tangguh sampailah bersembang sumbang ngan member-member sal pengalaman melahirkan anak. Setiap orang punya ceritera yang berbeza. Takan sama. Yang ngeri, yang lawak, yang cuak, yang sebak dan yang selak.

Bulan ni ialah bulan Mac. (macam lah u alls ta tahu kan?) Birthday kembar ialah pada 15 Mac, lima tahun yang lalu. So, citer pengalaman melahirkan kembar dululah. Amni punya citer tunggu bulan November. Hehe.

Sejak kandungan berusia 6 bulan, aku dah memang jadi pengunjung setia Hospital Putrajaya. Mengandungkan kembar adalah kandungan yang berisiko. Macam-macam leh jadi. So para-para suami, kalu kepingin nak anak kembar, silalah jaga isteri-isteri anda seperti menatang minyak yang penuh. Isteri-isteri? Eh?

Ok, pendekkan citer terusssss ke hari terakhir aku gi check up. Yang check up aku ialah sorang doktor yang ala-ala awwwwww. Namanya aku still ingat ~ Dr. Morshanudin. Masa dia check tu, dia cakap. "Akak ni tak lama ni, sok lusa bersalin la ni". Whatever la doktor. Yang aku ingat nak balik awal ja. Faham-fahamlah gi hospital kerajaan. Menunggu kalau ta makan 3 jam memang misteri lagi mistik. Mesti lebih dari itu. Lenguh aku tunggu dan para-para isteri lain tunggu tau. Wah dah macam Pengerusi Kelab Ibu-ibu Mengandung lak aku ni.

Ahhh sukanya aku melalut, pendekkan citer lagi. Malam tu jugak, dalam jam satu pagi perut memulas-mulas. Macam nak beraq, tapi ta gak kuar-kuar. Dalam 1 jam lebih gak lak aku macam tu. Kuar masuk. Bangun baring. Sampailah jam 2.30 aku turun cakap ngan suami. "Jom gi hospital". Pastu suamiku cakap, "Bukan due date lama lagi ke?" Eh suami ni. Aku cakap gi, "Jom je lah, kalau belum kita balik rumah".

Sampai di hospital, perut aku bertambah memulas. Muka dah berkerut-kerut menahan sakit. Aku dan suami tunggu depan kaunter dengan buku rekod mengandung. Tapi kat kaunter tu kosong tada orang. Ah sudah. Masa tu rasa memulas tu mencanak-canak sampai tertunduk-tunduk aku menahan. Nak tahu siapa yang menyelamatkan keadaan. Suami orang yang duk kat situ yang perasan aku camtu yang suruh aku masuk. Lawak tul. Dia lak yang cakap "Masuk sini, masuk sini" siap tolakkan pintu tuk aku dan suruh aku masuk ke Dewan Bersalin. Suamiku? Blur. Hehe.

Masuk ja Dewan Bersalin, misi suh aku tukar baju di bilik bersalin yang dah di ubah suai jadi stor sebab banyak barang-barang di situ. Siap aku tukar baju yang pink yang huduh tu, terus aku rasa macam dah nak teran keluar. Aku cakap kat misi tu, "Dah nak teran da ni nurse". Nurse tu terus suh aku baring kat katil di 'stor' tu. Potong kerat pa yang patut. Terus teran. Terus keluar Muhammad Amin Danish pada jam 2.57 pagi. Nurse sambut pastu relax-relax urus baby.
Aku konpius. "Nurse, ada sorang lagi". Menjerit nurse tu panggil doktor, "Doktor!!! doktor!!! ",  teka doktor sapa yang datang. Doktor Morshanudin yang pagi tadi check-up aku tu. Cool ja doktor tu. Pegang perut aku minta kebenaran. Cute ja punya perangai. Dan dia cakap, "Okay baby satu gi dah pusing ke bawah" Fuhhhhh lega aku. Kalau idak masak karipap. Bawah kerat, perut pun kerat. OMG.

Jam 3.00 tepat, Muhammad Iman Danish lak kuar. Syukur. Aku masih hidup. Twin sihat walaupun Amin terpaksa di bawa ke NICU sebab keluar sekali dengan tahi. Pada hari yang sama aku dah leh balik. Bersalin sekali, dapat dua terus. Yeay, kilang leh ditutup uda.

Sesi mengukur tinggi. Amin perasan dia lebih tinggi dari Iman. 
Ta sedar diri kembar satu uri.
The latest picture.

Eh!TuAjeLahKali.Bye!

3 comments:

  1. so...sweet doktor tu kan... :-) tahniah diatas kelahiran anak2 mu..moga menjadi anak yang soleh dan solehah.Berbakti kepada ibu bapa , agama, bangsa dan negara.amin

    ReplyDelete
  2. senangnye bersalin kembar...rezeki awak kn..sy tgh prgnt kembar jugak ni n cek up pn di hospital putrajaya..masa bersalin dah bape weeks? kembar cukup berat x?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah, memang rezeki saya. Syukur sangat-sangat. Masa bersalinkan kembar dah 34 weeks. Berat Amin 2.79kg dan Iman 2.60kg...Agak besar. Tu sebab masa Amin keluar nurse tak sangka akan ada seorang lagi sebab berat dia dah macam baby normal. Doakan urusan awak juga dipermudahkan. Aamiiinnn...

      Delete