Tuesday, 28 November 2017

Tempat Makan Best Pengkalan Hulu, Perak

Salam dari Hotel Sri Bintang, Gerik Perak,

Perjalanan diteruskan lagi seawal jam 6.30 pagi dari Lahat Baru, Ipoh, Perak. Terima kasih Ipoh. Til we meet again. Kami berkonvoi tiga kereta menuju ke Pengkalan Hulu/Keroh pulak. Kalau ikut Maps perjalanan mengambil masa 2 jam 40 minit. 

Selepas satu jam kami bercadang nak berhenti tuk sarapan. Rezeki sarapan di Kampung Kelantan, Kuak Perak. Sarapan kami pagi tu, tipikal Malaysia nasi lemak dan roti canai lah. Harga semua pun murah; RM17. Duk Pilah, kami berdua sarapan pun pernah cecah RM10. Huhu

Tapi istimewanya nasi lemak gerai ni ialah, set termasuk sambal ikan bilis dan daging masak hitam. Harga RM3.00. Best! Paling top ofkoslah teh tarik halia (halia ketuk). Semua makanan sedap! Kedainya boleh nampak dari tepi jalan. Nama Kedai Teratak D'Tasek.

Perjalanan dari Ipoh - Keroh, ala-ala area Kuala Pilah - Rembau. Seperti melalui jalan-jalan menghantar Amni balik ke asrama. Bukit bukau, hutan belantara kiri dan kanan, lembu kambing (tapi Negeri Sembilan lebih gengster haiwan-haiwannnya), jalannya bengkang-bengkok tapi belum extreme macam dulu-dulu.

Ya, dulu-dulu. 30 tahun dulu jalan inilah yang aku lalui buat aku mabuk teruk bila balik kampung di Selangor. Lembik wei aku dulu, nasib tak terhidrat ja. Aku risaukan Amin. Sekali boleh tekan minyak sampai 110km/j. Perghhh...

Alhamdulillah sampai seperti yang dijanji. Buat urusan di satu-satunya bank yang wujud di Kroh. Wat lawatan muhibah ke Pejabat Tanah, Kroh, dan kelaparan. Kroh ialah pekan kecil, aku gagahkan juga diri google keyword, 'tempat makan paling menarik pengkalan hulu'. Hoiiii wujudlah dalam blog orang. Nak kepastian aku tanya pulak adik manis di Pejabat Tanah. 

Begini cerita beliau (dari Pejabat Tanah) "Akak pusing kiri, terus sampai jumpa jambatan kecil, jumpa simpang tiga. Akak pusing kiri dan terus sampai jumpa Sek. Keb Bekuai sebelah kiri akak. Baru akak slow, ada kedai sebelah kanan jalan. Biasanya ada orang bakar ayam, berasap-asap. Tapi hujan-hujan ni tak tau ada ke tak". 

Terima kasih dik. Akak tambah lagi, yang jambatan kecil tu kalau tengok kiri ialah Tasik Takong dan simpang tiga tu akan nampak SMK Tun Saban.

Meriah kami makan tengahari sama-sama.

Antara menu kami di gerai no name. Tak sempat nak bergambar sama-sama; ayam panggang dan kerabu kaki ayam. Kami buat dalam tiga hidangan, harga murah hanya RM136. Dengan air pelbagai warna, aku rasa murah sangat harga kat kedai ni. Seperkara, maafkanlah kalau seni fotografi yang tak berapa mantap ni semakin tak mantap guna Note 16MP kali ni. Tah pesal, gambar goyang, kurang sharp pulak. Hujan kot.

Eh kau pehal salahkan hujan? Aku yang sebenarnya jadi mandom dan makngot kali ni. Esok, lusa harus ada improvasi. Insha Allah.

Sekian dan Terima Kaseh!

No comments:

Post a comment