Wednesday 3 June 2015

Tempat Makan Best di Langkawi

Salam dari Senaling,

Sekali lagi kami ke Langkawi dengan tiket tambang murah. Kalau last year kami pergi dua keluarga, tahun ni kami pergi sekeluarga dengan mak. Plan asal dua keluarga dan mak, tapi kita merancang tuhan tentukan.


Napa mesti plan tuk dua keluarga? The main reason is tuk berjimat. Tapi rupanya kalau pergi satu keluarga dan bawa sekali mak tuk berjimba-jimba, automatik akan jadi jimat seperti magis. Cubalah.
KLIA2...where the journey begin.

Bersama flight yang akan membawa kami terbang tinggi di udara.

Masa kami menunggu tuk boarding, staff AirAsia datang check boarding pass. Lawak plak bila Encik Ayah bagitau, adik tu tanya, "Eh? Cuti sekolah dah mula eh?", bila nampak Encik Ayah bagi 3 MyCard pink. Hehe.

Bersama mak acara jalan-jalan cari makan berjalan dengan lancar. Apa yang aku google aku jumpa...Laksa Ikan Sekoq, di tepi pantai dekat ngan airport. Akhirnya. Rezeki mak...
Sekoq ikan berenang dalam kuah laksa.

Sedap. Kena ngan tekak aku. Kena dengan tekak kami sekeluarga. Ulang dua kali kami makan di sini. Ada dua tiga gerai juga kat sini tapi aku try satu tempat ni ja. Walau pun untuk kali kedua. Tiba-tiba jadi tak adventureous. Eh, telan air liur pulak aku tengok laksa dan petis udang ni.

Makan malam di Restoran Hj Ramli Pantai Chenang tuk dinner, kawan rekemen kan. Pun leh tahan. Thai food style. So, leh expect menu dinner kami ngan kacangnya. Cuma tuk ikan Jenahak, patut suh bakar . Ni aku suh masak sweet sour. Tuk tekak aku sweet sour nya seperti biasa-biasa saja.

Harga RM 105.00 . Encik Ayah ingat sungguh. Set makan termahal tuk trip kali ni. Hehe

Restoran Hj Ramli ni berdekatan ngan sebuah kedai pizza, yang malam esoknya aku gi beli macaroon kat situ. Sedapnya Salt Caramel Macaroon. Ownernya seorang wanita Melayu yang sangat ramah mesra, suami rasanya Italian chef, jadi homemade resepi katanya.  Memang sedap macaroon tu. Piza dia aku tak try, maybe next year...(Next year? TengTengTeng)

Satu gi tempat makan yang aku rekemen tuk lunch ialah di Pekan Kuah. Lauk dia, memang kampong style.Banyak pilihan plak tu. Rambang dan bertambah rabun mata aku. Terasa sumer nak pilih.

Kena pulak masa tu aku memang lapar...Gulp...Telan air liur lagi aku ni. Cis.

Tempat makan tu dekat dengan lampu isyarat di pekan Kuah. Terletak di bangunan koperasi kalau tak salah aku. Kedai dia, kedai batu di cat dengan warna hijau. Tapi agak terlindung juga sebenarnya kedai ni, sebab pokok tinggi rimbun keliling bangunan. Aku terperasan sebab nampak banyak kereta kat kawasan tu. Nasi Campur Top BBQ namanya. Harga pun murah. Mesti cari kalau ke Langkawi.

Ada banyak lagi kedai makan bestdi Langkawi. Ada satu kedai tu siap kena booked satu hari awal. Kedai Thai Wan kot namanya. Memang tak sempat ah aku nak tempah. Lambat tau. T___T

Pengangkutan; sekali lagi aku sewa Avanza dari Pn. Suhana, cuma bezanya aku lepak Chenang instead of Kuah tahun lepas. Pn. Suhana ni bagus bangat, respon memang cepat. Nak sewa kereta ngan dia pun mudah. Deposit awal ja, tiada wang cagaran. Ambil hantar kereta memang betul-betul berdasarkan kepercayaan. Dua kali dah aku sewa kereta ngan dia, sekali pun aku tak sempat nak bertentang mata ngan dia. Aku letak num contact dia, tuk rujukan aku dan tuk korang-korang kalau-kalau berminat nak sewa keta ngan dia. Suhana -012 435 3552

Rezeki yang magis (sebab niat nak hepikan mak agaknya) aku dapat Federal Villa Rumah Persekutuan dengan harga murah untuk bilik suite with seaview...rejeki. Alhamdulillah. Terasa macam orang ada-ada menginap di Holiday Villa (Federal Villa diselia oleh Holiday Villa), swimming pool hebak habis, pantai eksklusif tuk yang menginap di sini ja... tenang toksah citer...

Master bedroom dan main hall.

Dua-dua toilet ada bath tub.

Bilik kami belakang bangunan berbelang biru tu. Pantai tanpa orang...Bertambah sepi sebab pergi masa weekdays.

Lepas mandi laut, gi mandi swimming pool. Tamak sungguh.

Mak follow ja kami.

Antara sebab durang suka mandi kat sini. Leh wat terjun tiruk dari kerusi bar. Mihmih.


Di Langkawi kali ni, jalan citer lebih best sebab tak semena-mena ter reunion plak ngan kawan sekolah rendah. Tak rancang pun, tapi Allah dah tentukan cenggitu. Thank you Allah. ^____^

Dzane, kawan dari sekolah rendah. Membawa sampai tua. Eh, sampai jannah. Insha Allah. Amiiin.

Nanti sambung citer ke SkyBridge dan SkyCab (again) lak. Tu aje. Bye korang.

4 comments:

  1. alahaii..ape name kedai piza kt cenang tu sis?sy rabu ni nk gi langkawi..2 thn lps pegi, perasan ade byk jgk kedai piza kt cenang tu..

    ReplyDelete
  2. kali ni pegi xdpt book rpp..sistem problemmmm..mencikkk

    ReplyDelete
  3. lupa la dik nama kedai pizza tu...tahun depan kami gi lagi Insha Allah. Ulang makan macaroon lagi rasanya ni... ;) RPP website memang nga problem. Kalau ada rezeki Insha Allah dapat. Kalau tada memang nak cari hotel dekat ngan Chenang juga, sebab nite life dia happening... Ada can nak dating ngan Incik Ayah.

    ReplyDelete
  4. restoran wan thai namanya. kedai konsep siam. daripada pelayan, sampai ler ke tukang masaknya memang semua style siam. memang penuh kat situ sentiasa. biasanya govt office suka buat dinner dekat situ. dulu pernah pergi tanpa booking, meja kosong ada 1 je betul2 dekat laluan nak ke toilet. huhu...

    ReplyDelete