Saturday, 6 January 2018

Cherating, Pahang

Salam dari Senaling,

Pending entry.

Perjalanan diteruskan ke Cherating, Pahang. Sebut Cherating, mesti semua sedia maklum tempat ni memang terkenal dengan pantainya. Tapi ke sini pada musim monsun atau dalam erti kata lain musim hujan. Boleh kau bayangkan? 

Tuk aku yang pertama kali ke Cherating dengan info sangat sedikit tentang tempat ni, makanya aku telah pendekkan masa untuk menetap dari rancangan awal. Dari tiga hari dua malam terus jadi dua hari satu malam. Huhu

Tak menyesal pun sebab penginapan (yang tersenarai di Booking.com) semua mahal-mahal. Yang aku pergi ni kira yang paling murah. Dalam murah-murah kena juga RM 207.70 dengan caj tambahan sebab musim cuti sekolah, dan hujung minggu. Oh aku menginap di Eastana Resort Cherating. 

Klik sini tuk review pendek tentang penginapan sepanjang pengembaraan.

Aku sebenarnya ada rasa sedikit ralat, seperti musim hujan takyah lah nak beriya tekan harga kira  pulak rate special hujung minggu plus cuti sekolah. Aku rasa camtu mulanya sebab aku kurang ilmu. Dalam 15 hari total kami mengembara, buat pertama kali aku jumpa ramainya mat saleh di Cherating. Dah kenape?

Oh, rupanya pantai disini sesuai tuk surfing. Patutlah resort tekan harga. Mahal pun ada aku kisah kata tokeynya la kot. Satu tak mau sepuluh lagi mauuu...


Bersepah surfer. Kagum tengok orang tempatan pun hebat surfing. Paling hebat bila si surfer boleh surf dari hujung sana ke hujung sini. Ombak dah la kuat. Tapi kalau nak surfing memang kena ombak kuat la kan? Sebelum sampai sini terpelik jugalah aku. Pantai Timur, musim hujan, orang masih ramai datang. Cane nak mandi laut?

Rupanya kedudukan pantai Cherating senget. Ombak menyambar dari sudut 280 darjah. Ombak masih kuat dan tinggi macam Kelantan dan Terengganu (sesuai tuk surfing), tapi menyenget jadi jadi ombak biasa bila menghampiri pantai (sesuai tuk pengunjung-pengunjung rakyat marhaen cam kami  la ni). Alhamdulillah rezeki orang kampung tak putus-putus walau pun musim monsun melanda.

Acara yang ditunggu-tunggu terutamanya kembar. Mandi laut. Nampak tak awan mendung? Syukur Ya Rabb rezeki pagi tu tak hujan. Kunun semalam masa sampai sini, nak sepak-sepak ombak sambil menyusuri pantai. Mimmmmpiiii... Satu hari hujan! Tak kecewa sebab dah sedia maklum. Monsun ate sampeinya.

Pagi tu air surut.  Perghhhh saujana pantai rata ja macam Port Dickson. Patutlah femes. Patutlah resort mahal-mahal (tak puas hati lagi tew hehe). Memang tak risau kalau nak pergi jauh ke tengah kalau bentuk muka bumi macam ni. Tapi masih perlu berhati-hati. Laut kannn. Ingat Allah dan berwaspada selalu.

Elehhh yang hujung tu wat muka cekodok lak. Tahulah taknak balik

Dengan ini berakhirlah kembara cuti sekolah tahun 2017. Hoorayyyy.

Pilahhh mu tunggu kami sampai... 

No comments:

Post a comment