Monday, 5 November 2012

DIY - Bantal Dari Kain Baju

Salam dari Jugra,

Pada hari yang berbahagia ini (ya, bahgia sangat bila exam da habis, walaupun aku hanyalah yang tukang jaga exam tu.  wohooo!) mau cerita pasal cara tuk berjimat, cara tuk menyelamatkan alam sekitar, cara tuk recycle, reuse kain baju yang tak mo dipakai.

Ehemmm, aku yakin ramai manusia diluar sana yang punya banyak kain baju yang sudah tidak dapat, tidak boleh, tidak mahu dipakai. Biasanya, apa yang kita buat ialah sedekahkan kat orang yang memerlukan kan? Takpun kalu kain tu jenis serap air maka bertukarlah ia jadi kain buruk. Tapi apa cer dengan kain baju ta layak di sedekah, tak layak dibuat kain buruk, ataupun seluar kecik, baju kecik? Saya ada penyelesaiannyaaaa...Jadikan ia bantal. Hohoho...

Resepi Bantal Percuma:

Ramuan utama:
1 sarung bantal hidup segan mati ta mau
Kain baju suar sesedap rasa
1 gunting tajam ta hingat
Secubit jarum 
Secubit benang warna ikut sedap tekak

Cara/Kaedah:

Gunting-gunting kain baju suar
(errrrr...aku ta gunting pun dengan alasan yang paling tipikal - malas. sumbat ja sehelai-sehelai)
Sumbat-sumbat dalam sarung bantal. See, twin pun leh wat tau. Mudah bangat!


Jahit bukaan pada sarung bantal. 
(abaikan cara aku jahit sebab itu ialah kombinasi jahit lilit ubi, silang pangkah, dan sembat susup - Jovian Mandagie pun ta mampu wat camni tau...kuikui )

Siap udaaaa...Mudahkan? Sekali dua biji bantal aku buat.

Aku dah berenti membeli bantal sejak 10 tahun yang lalu rasanya. Asal nak sort kain baju sendiri/anak-anak, mesti tak lama pastu bantal beranak-ranak. Bahagia meh. Dahlah senang, tak kuar modal pun, tau-tau da ada bantal baru . Dan satu lagi kebaikannya - bantal yang dihasilkan adalah berat maka anak-anak memang takan buat main lah. Selamat beramal dan pilihlah untuk menyelamatkan alam sekitar.

Eh!TuAjelahKali.Bye!

No comments:

Post a comment