Monday, 5 March 2018

Larian Zaaba 2018

Salam dari Senaling,

Hujung minggu lepas kembar join  Larian Zaaba 2018. Selama empat tahun menetap di Pilah, inilah pertama kali aku dengar sal Larian Zaaba. Gah sebab peringkat kebangsaan melibatkan pelari antarabangsa lagi tu. Bagi aku larian ini membuka peluang kepada para pelajar untuk up markah kokurikulum. Terutamanya para pelajar Darjah 6, Tingkatan 3, Tingkatan 5, Pra Universiti dan tak lupa tuk government servant sekitar Pilah khususnya. Alhamdulillah sijil Larian Zaaba tu membantu tuk macam-macam Insha Allah.

Bayangkan, penglibatan kebangsaan hanya tuk menyampaikan diri dari mula hingga garisan penamat sejauh 4km, 6km, 10km atau 16km (ikut kategori) adalah sangat awesome. Tiada cutoff time. Nak berjalan, mengensot, menyiput pun tadahal. Melainkan kalau nak markah pencapaian kebangsaan bolehlah lari pecut di permulaan. Tapi naluri keibuan aku kata, takyahlah pecut sangat, macam tak berbaloi kalau luka tertonggeng ke hapa ke. Peserta ramai keseluruhan hampir 10k. Kau rasa ngeri ke tak ngeri tengok budak-budak la terutamanya berlari bersepah macam tu?

Apapun tahniah kepada warga kerja SSN Zaaba Negeri Sembilan! Aku salute dengan usaha macam ni. Ingat senang nak wat penganjuran peringkat kebangsaan? Kejang abdomen nak wat itu-ini-macam-macam. Aku tahu sebab aku pernah diberikan peluang melibatkan diri dalam penganjuran SIPMA 2013. Peringkat Kebangsaan ya macam-macam hal mula dari hari pertama menjejakkan kaki di tempat kejadian. I feel you, no worries.

Tujuan Larian Zaaba ni diadakan untuk mengumpul dana bagi menaiktaraf infrastuktur sekolah. Dan infrastruktur sekolah ni pun memang dipakai oleh kebanyakan institusi pengajian bawah KPM terutamanya sekitar Pilah. Sekolah kembar tak terkecuali. Almaklum sekolah tanpa padang, kelebihan bila acara sukan dibuat di sini ialah kembar berlari di trek larian yang memenuhi piawaian.

Kembar excited ya amat nak masuk larian 4km.

Disebabkan kembar masuk larian ni, maka terlebih emosi pulak aku nak komplen macam-macam berkenaan penganjurannya. Di hari kejadian je lah. Tapi bila dah masuk hari kesembilan ni, emosi lebih stabil. Hehe. Besar hikmah bila sibuk buat photobook weekend berkenaan. Sampai tiga photobook aku pulun. Kalau aku berblog, besar harapan aku nampak dungu dan kelihatan kurang bijak melontarkan buah fikiran acececehhh.

Masa pengetua Zaaba bagi ucapan pembukaan pun, awal-awal beliau dah mention sal kekurangan itu ini akan diperbaiki pada masa hadapan. Insha Allah akan diperbaiki. 

Kami (aku dan Incik Ayah) jadi ghost runner tuk kembar 4km sebab tahla rasa insecure ja budak halus-halus ni nak masuk larian melibatkan ribuan orang. Sepanjang larian aku perhatikan ramai juga ghost runner  yang join sama sambil-sambil jaga budak-budak ni berlari. Fahamlah budak-budak lari macam mana. Mana fikir keselamatan, tahu seronok, tahu nak laju, nak menang... Nama pun budak-budak kan.

Larian bermula dengan kategori terbuka. 

Route dah la turun naik bukit. Naik bukit aku tak risau, masing-masing slow. Kalau ada pun budak-budak yang nak pecut, gasaklah. Laju mana pun kau boleh pergi. Tapi turun bukit aku risau. Dibantainya berlari, lom masuk lagi yang main-main, tolak-tolak, nak lompat longkang tak berapa nak siap (sebab nak cepat nak potong ramai orang kununnya), tali kasut panjang berjela-jela terungkai tak diikat (masa berlari). Haishhh... Seriau tau tak. Mana yang boleh aku tegur, aku tegur. Ada gak budak-budak ni pandang aku atas bawah tak puas hati ingat aku budak darjah 6 lettew. Ya Rabb inilah ujian bila nampak 'muda'. Kohkoh.

Yang aku risau pada pernyataan di atas, semuanya tentang anak-anak orang. Kembar, Alhamdulillah dah diberi amaran awal seminggu-ulang-ulang. Plus Incik Ayah ada iring sama-sama sepanjang larian 4km. Sungguh perangai kami guru-guru Malaysia aku ni rupanya.

Pada masa akan datang, mungkin penyertaan boleh dihadkan kepada pelajar-pelajar yang kritikal perlukan markah penglibatan ko-kurikulum macam pelajar tingkatan 3, 5 atau Pra-U 6 Atas. Sekolah rendah galakkan je lah yang Darjah 6 masuk. Lain-lain darjah tu nanti-nantilah. Insha Allah ada rezeki Larian Zaaba akan diadakan setiap tahun.

Kategori A. Kembar dalam kategori ni. Punya ramai.

Yang ni baru di luar pagar sekolah. Yang di dalam? 

Tak sebenarnya aku nak cakap, penyertaan patut dihadkan pada satu jumlah yang lebih realistik bersesuaian dengan infrastruktur dan keadaan. Tu jelah. Anyway tahniah warga Sekolah Sukan Negeri Zaa'ba dan terima kasih banyak-banyak.

Majulah sukan untuk kembar dan kita semua. Bye!

No comments:

Post a comment