Saturday, 16 September 2017

Saling Menghormati

Salam dari Senaling,

Bila aku emo, idea mencurah. Alhamdulillah 😉

Ketika aku dan famili melawat Masjid Selat, Melaka, aku terserempak dengan sekumpulan rakyat Malaysia yang tak puas hati. Tak baikkan dengar orang sembang, tapi mungkin sebab durang berhujah penuh emo (sama lak macam aku skang hehe), terkuat sikit la durang cakap.

Durang berhujah tentang tourist non-muslim yang dibenarkan datang melawat-masuk masjid. Pendekkan cerita, durang tak puas hati. Why? Why? Why? mereka (touris-non-muslim) dibenarkan masuk. Cerita lanjut tidaklah aku menanya. Kau nak kena silambam secara berjemaah?

Secara auto, aku terfikir... Alamak, masa aku gi Hanoi hari tu, kebanyakan city attraction ialah tokong, tempat penganut Buddha sembahyang. Selamba ja aku masuk, jalan-jalan, tengok-tengok, amik pic,  (sama macam yang tourist non-muslim) ni buat di Masjid Selat. Aku tengok monk durang wat lek wat cool ja. 

Adik aku sendiri, pernah masuk gereja (dia belajar ilmu wahyu di UIA). Dia wat research rasanya. Siap paderi buat announcement bagitau ada sekumpulan pelajar dari UIA dalam gereja masa tu. Okay ja adik aku kata.

Aku tanak wat kesimpulan tentang kumpulan itu, sebab aku tak tau cerita sebenar. Mana tau kot masa durang solat, ada tourist non-muslim wat shuffle depan durang dalam masjid. Mana kita tahu kan?

Aku cuma yakin, bila kita rajin eksplorasi, kita akan banyak belajar. Belajar untuk menghormati, belajar dari pengalaman, belajar untuk bersyukur, belajar tengok peta, belajar untuk memahami budaya orang, belajar untuk melihat, belajar untuk menghargai, belajar untuk menghayati, belajar untuk kualiti hidup, belajar untuk menyelesaikan masalah, belajar untuk berjimat, belajar untuk rajin membaca info, belajar untuk macam-macam.

Bila kita belajar untuk belajar, minda kita akan lebih terbuka dan menjadi lebih positif. Insha Allah.

Berposing di Masjid Selat, Melaka, sambil pakai baju tidur (disediakan oleh pihak masjid). Rare kan? Hehe

 Temple of Literature, Hanoi.

Siap cakap pada travelmate, burung jinjang ni mengingatkan aku pada movie Kungfu Panda.

Bila ke luar negara, selamba ja aku pergi melawat temple, church... untuk melihat architecture dan membaca sejarah. Dalam negara, tak terfikir pulak nak pergi. Patut mula pergi untuk bagitahu anak-anak, negara kita ada pelbagai bangsa, pelbagai agama dan menjadi tanggungjawab kita untuk menghormati agama masing-masing.

Allah dah pesan dalam Surah Al-Kafiruun pun.

Selamat Hari Malaysia. Moga Malaysia dalam rahmatNya selalu. Aamiiin.

Daaaaa... bye kamurang!

No comments:

Post a comment