Wednesday, 6 December 2017

Muzium Negeri Terengganu

Salam dari DJ Citi Point, Kuala Terengganu,

Hari ketiga kami di sini, Alhamdulillah berpeluang ke muzium terbesar di Asia Tenggara, Muzium Negeri Terengganu. First impression, wow cantiknya!

Senibina berdasarkan rumah tradisional negeri Terengganu.

Benar-benar cantik!

Ini ialah bangunan yang menempatkan galeri utama (barang pameran). Kawasan ni luas, ada macam-macam di luar bangunan ni. Kena bijak mengatur perjalanan berdasarkan cuaca dan keadaan. Jadi kami amik kesempatan ke pameran rumah tradisional Terengganu lu. Leh posing outdoor.

 Istana Long Yunus. Istana lama macam ni rupanya.

 Rumah (nama tak ingat) tapi letaknya di belakang istana dan perempuan sahaja mendiaminya.


Rumah rakyat marhaen. Rumah nelayan.

Rumah yang boleh dimasuki ada satu ja, depan rumah ada bot besar didaftarkan sebagai Sabar T.2. Meletakkan barang pameran tentang pelayaran. Sekali lagi Laksama Cheng Ho jadi bualan. Aku baru tahu Ah Cheng tu Islam 😁.

Inilah rumahnya. Depan rumah ni ada dua kapal besar (real punya) pemilik asal ialah kerabat Haji Muhammad Kaya. Kampung Losong yang terkenal dengan keropok lekor tu, dinamakan sempena nama beliau lah. Nama pun dah ada Kaya, Sah kaya!

Ada galeri pameran perikanan (dekat ngan rumah nelayan) tapi kami kalut sebab rintik hujan dah mula turun. Kang lebat, payung lak tak bawa. Jarak kawasan ni leh tahan jauh. Selesai di sini baru masuk galeri. 


 Pameran makanan tradisional

 Pameran Permainan Tradisional

 Pameran Anyaman

 Pameran Petroleum

Pameran Edisi Terhad : Pameran Terengganu Nelang

Luas kawasan muzium ni, penyumbang besar kepada kejayaan 10 000 langkah sehari pada hari tu. Selesai di sini kami solat jamak dan gi makang kepok lekor di Dynar Lekor yang tersohor kerana inovasinya. Pastu lajak gi Pantai Teluk Ketapang, Pantai Tok Jembal dan Pantai Mengabang Telipot. Warung Pok Nong! Semalam dah makan binatang celup tepung di Firdausy Seafood, hari ni pergi lagi. Aku nak tahu apa yang best nya di Warung Pok Nong. 



No comments:

Post a comment