Tuesday 5 December 2017

Taman Tamadun Islam

Salam dari DJ Citi Point Hotel, Kuala Terengganu

Taman Tamadun Islam yang terletak di Pulau Wan Mat Saman merupakan tempat yang harus dilawati. Terdapat beberapa tarikan menarik di sini seperti Taman Monumen, River Cruise, restoran B'Benteng dan paling vahhhh haruslah Masjid Kristal.

Pintu Gerbang Taman Tamadun Islam. 

Sesampainya kami, beli tiket di kaunter, kami ambil pakej yang quite menarik. Pakej Taman Monumen, River Cruise, baucer RM6 tuk souvenir, dan kupon makan tuk tiga orang di restoran B'Beteng. Jumlah keseluruhan untuk 3 dewasa dan 2 kanak-kanak ialah RM164.00. Aku rasa berbaloi, tuk kami yang datang buat kali pertama.

Jam 1045 River Cruise mula, jadi kami naik cruise lu. Cruise akan bawa pusing keliling Pulau Duyong bersama-sama dengan tourist guide yang sangat berinformatif. Diperkenalkan kepada pulau-pulau yang berdekatan seperti Pulau Mayat, Pulau Hajah Siah, dan Pulau Api. Banyak informasi yang kami dapat masa cruising. Berbaloi pusing selama 45 minit.



 Pandangan Masjid Kristal dari Sungai Terengganu

Sedikit sedutan video bersaiz 100MB. Video penuh nanti aku bagi link tapi lepas aku upload di YouTube lah 😀.

Adik tu bercakap dari mula sampai habis (selama 45 minit)

Selesai 45 minit, kami masuk dan bergembira mengayuh di Taman Monumen sambil photoshoot. Keluar dalam jam 2.30 petang dan makan dengan menggunakan baucer makanan di restauran B'Beteng.

Klik sini untuk idea photoshoot di monumen-monumen terkenal di Taman Monumen.
Klik sini untuk tempat makan B'Benteng dan tempat-tempat makan best sekitar Kuala Terengganu

Kenyang semua suka hati kita solat jamak di Masjid Kristal. Indahnya Masjid Kristal pada 20 kubahnya. Menawannya masjid ni pada 4 ketul kristal yang terletak nunnnn di atas empat menara tinggi tu (satu menara tak muat masuk pic 😊). Kristal tu berbentuk leper cam UFO. Perasan ta?  Kristal tersebut ialah kristal yang benar-benar kristal hokey. Info dapat masa naik River Cruise. Aku pun baru tahu.

Masa kami gi, ruang solat tak dibuka untuk tourist kerana masjid dalam proses pengubahsuaian. Belum rezeki kami nak solat dalam ruang masjid. Ta mengapa, rezeki di lain masa tu.

Selesai solat, teringin nak gi makan binatang celup tepung lak. Hajat nak ke Warung Pok Nong yang tersohor tu. Tapi tutup rupanya hari Selasa. Google dan jumpa restauran yang jual celup tepung gak di Firdausy Seafood, Pantai Teluk Ketapang.


Alhamdulillah selesai hari kedua di Kuala Terengganu, selamat sejahtera. Balik bilik, gigih kami laki bini wat laundry dan makan supper lak sementara tunggu baju siap. Heeee... Hari ketiga di Kuala Terengganu moga lebih baik, Insha Allah.

No comments:

Post a Comment