Thursday 20 June 2019

Aidilfitri 1440H : 4 Syawal

Pagi Syawal ke-4 menggelupur cari sarapan roti canai. Akan tetapi sebelum sarapan gi ziarah kubur Abah dulu. On the way dah nampak gerai roti canai harapan yang akan dituju kelak.

Dah 7 tahun Abah meninggalkan kami rupanya. Moga Abah ditempatkan disisi orang-orang beriman. Gambar? Pergi kubur bawa buku Yaasiin ja, fon tinggal. Aku jarang-jarang ke kubur Abah, dah memang jarang pun aku balik kampung. Mak aku selalu perli-perli aku sal mende ni, ehmmm. 

Walhal kerap juga aku sedekahkan Al Fatihah atau surah Yaasiiin untuk Abah walau pun dari kejauhan. Sampaikan aku mengharap biarlah nanti aku dikuburkan di Makkah saja. Tak perlu susah-susah orang yang ditinggalkan berkrisis nak ziarah kubur aku. Cukup dengan sedekah. Islam kan mudah, dan aku berharap bila aku dah tua aku akan jadi lebih matang, lebih rasional. Aamiin Ya Rabb

Selesai ziarah kubur, kami ziarah gerai roti tadi. Melimpah umat ziarah sama, huhu. Tah ada rezeki ke tak kami ni. Tawakal Alhamdulillah masih ada. Lepas dari kami tu memang tak merasa. Untung woo orang meniaga makanan raya-raya ni. Sungguh...

Bersiap, pastu berkunjung rumah Cik Murni jiran sebelah. Patah semula ke Sungai Panjang, Sungai Besar memenuhi jemputan kenduri pertunangan masuk sama berkunjung Hari Raya ke satu lagi rumah besan mak.

 Pokok gajus (kot)...

... dan seorang ibu ber OOTD baju raya tahun 2012 setia dengan kasut Bata hujung dah koyak. Up sikit tudung je la. Tudung raya 2019.

Kebiasaan kami akan berkonvoi sama Along dan mak ke rumah Ida-Wak Jelan. Kelainan kali ni ialah kami dari Teluk Intan, manakala mak dan Along dari rumah nenek. Aku dah pesan Ida-Wak Jelan share location thru WhatsApp. Dah faham pun, share location tak semestinya (atau tak pernah) tepat tapi bolehlah sipi-sipi dekat.

Sampai di 'kawasan' yang di tag, kami bergantung pula kepada ingatan lalu untuk sampai ke lokasi sebenar. Disebabkan ada kenduri kecil, kami assume mesti ada khemah, kan? Jalan depan sikit, yassss jumpa. Kereta banyak parking tepi jalan jadi mencari-cari jugalah tempat parking yang sesuai. Masuklah lorong yang banyak pokok gajus ni tuk parking

Jalan jauh sikit tapi tak mengapa. Dari jauh aku tengok, perghhhh ramainya jemputan dah macam kenduri kawen. Tak heran pun sebenarnya sebab keluarga besan mak yang ini memang ada-ada orangnya. Jadi apa salahnya kenduri tunang macam kenduri kawen, kan?


Mesej ni masa nga parking kereta punya struggle.


Masa adik aku suh parking belakang kereta Wak Jelan aku rasa, ceh macam kan senang nak cari kereta laki dia ramai sesak macam ni. Patutlah tak jumpa, salah rumah daaaa. Belum rezeki kami nak duduk dan makan sebab terperasan awal banner yang digantung tuan rumah hohoho

Sampai rumah yang sepatutnya, nampak jelas kereta Wak Jelan. Patutlah beriya suruh parking belakang situ. Rombongan sebelah sana baru ja beredar, Alhamdulillah kami sesat tadi tidaklah bersesak sama. Nampak padi menghijau, capture pic Amni, Amin dan Iman bersama dulu baru kita serang juadah.
Amanah dariNya. Pinjamkanlah lebih lama hingga aku menutup mata, selamanya.

Menu yang terhidang ialah nasi tomato, laksa, roti jala, serawa durian dan kuih muih. Alhamdulillah dapat proper lunch lagi pada Syawal keempat. Lama melepak sini, sebab menunggu Along, mak, adik dan Kamal sekeluarga. Nak bersalam terus sebab kami plan nak pulang Pilah sambil-sambil beraya awal pagi esok.

Meh perkenalkan wakil tuan rumah bersama mini pelamin yang khabarnya disiapkan jam 3.00 pagi tadi huhu

Dah beriya wakil tuan rumah suh bergambar kat sini, jomlah jomlah... pun ta best bila pakai baju t shirt bila berhari raya. 1441H kita tukar strategi yuk...

Itu ja rumah yang kami kunjungi raya keempat. Jadilah. Selesai di sini, terus ke Hujung Rintis kampung suami, tidur semalam dan esok pagi tayar golek. On the way balik, kami menyaksikan jalan hala bertentangan jem teruk. Sangat teruk. Laporan media sosial pun menyatakan perkara yang sama, di seluruh negara. Seramnya... 

No comments:

Post a Comment