Saturday 22 June 2019

Aidilfitri 1440H: 5 Syawal

Hari ni gerak pulang.
Awal.

Sangat awal.

Plan awal jam 7.30 pagi mula gerak dari Hujung Rintis. Kami jam 7.00 pagi dah start enjin. Trauma menyaksikan jammed semalam. Dari kampung sampai ke Ladang Bikam memang clear sangat-sangat. Sudah menjangkakannya. Alhamdulillah perancangan dipermudahkan.

Lalalala nananana hati gembira ceria sampailah susur keluar ke highway PLUS.

Guess what? Banyaknya kereta MashaAllah. Terkejut aku. Masa tu belum pun jam 8.30 pagi. Sebegini pemandangannya. Ikutkan nak sarapan di RnR, akan tetapi setiap RnR penuh. Batalkan aje niat itu. Batal.

Jalan idaklah jammed melekat, tapi kereta slow taleh nak tekan minyak sampai 110km/j pun. Di setiap susur masuk/keluar, kereta bertambah slow.

Anak-anak sudah mendendangkan lagu 'Kami lapar di Syawal ke 5'. Kebetulan nak isi minyak, jadi aku khabarkan pada ayah, kita beli je lah susu kotak dan roti di pam petrol nanti. Makan je lah dalam kereta.

Cabarannya sekarang, hentian mana yang tak sesak? Huhu

Nak tak nak akhirnya kena juga berhenti di hentian sebelum Jejantas Sungai Buluh sebab minyak hampir kritikal. Hadap ajelah kesesakan kelak dengan hati terbuka senyuman di bibir. Aku pun terdesak nak ke tandas.

Alhamdulillah, hentian ini (tak ingat namanya) tak sesesak lain-lain yassss. Sementara ayah pam petrol meh la sini anak-anak kita jalan sikit ke tandas depan sana. Dalam tandas perempuan, masih kena queue, aku terfikir macam mana gayanya di RnR atau hentian yang sesak tadi. Tapi iyelah, kalau dah terdesak nak ta nak hadap juga kan? Rezeki masing-masing.

Selesai semua, kami teruskan perjalanan sambil aku call Pak Su di Bangi. Alhamdulillah sekeluarga ada, jadi singgah dulu sana. Sambung jalan ke Puchong pun Mak Ngah ada, Mak Cik ada, terus singgah rumah Kak Ati. Mak Cik ni yang dulunya babysit Amni (dari baby) dan kembar, Kak Ati ialah jiran lama merangkap kakak ipar bestfriend secondary school dulu.

Gambar? Tada. Kesentapan aku di 3 Syawal masih berbaki kahkah.

Sambung lagi raya ke rumah sepupu di Jalan Kebun, Klang. Rumah Mak Andak di Teluk Panglima Garang, lajak ke Banting rumah kawan seofis dan zoooommmm ke Sendayan rumah bestfriend yang aku mention  tadi. 

Raya is doneeeee...

Dah tak kuasa aku nak ajak sekeluarga bergambar sama. Ambil yang mudah-mudah aje. Life is simple as A, B, C.

Minggu-minggu seterusnya (walau pun raya sebulan), tataplah aku lepak di Pilah. Menjak jadi weekend wife/mommy ni, malas pulak nak keluar jalan raya. Dan nak mengajak orang datang rumah a.k.a open house pun ehmmmm... Haha. Nak datang raya jom jela datang, Insha Allah sis hidang extra. Selain biskut raya dan air oren.

Selamat Hari Raya. Maaf Zahir Batin.
Moga Allah ketemukan kita dengan Ramadhan dan Syawal 1441H. 

No comments:

Post a Comment