Tuesday 26 July 2016

Kadang-kadang Kau Harus Belajar Jatuh

"Ibu, Sains kita dapat B", Amni memulakan bicara.

Beku sebentar momen tersebut kerna satu bahagian dalam mindaku sedang mencari-cari ayat yang sesuai untuk aku sampaikan.

"Sains yang ramai kawan Amni dapat gred teruk tu ke?"
"Ehmmm..." Amni mengiyakan.
"Takde orang dapat A kan?".
"Ada. Tiga orang. Iqbal, Faris dan Farzana".

"Baguslah", ujarku.
"Bagus apa?".
"Baguslah Amni dapat B. Supaya Amni belajar. Kena berusaha baru boleh berjaya". Aku cuba mengaitkan keadaan ini dengan keputusan pertengahan tahunnya.

Bijak tak bermaksud selamanya akan mendapat keputusan yang baik.
Bijak harus seiring dengan usaha.
Usaha yang boleh bawa kau pergi jauh.

Ini baru ala-ala nak jatuh sebab tersadung.
Aku tak nak dia jatuh tersungkur dan tersembam baru nak belajar sesuatu.

Dia diam.
Aku harap dia diam dan faham.
Aku berdoa dia faham dan hadam.

No comments:

Post a Comment