Showing posts with label parenting issue. Show all posts
Showing posts with label parenting issue. Show all posts

Tuesday, 26 June 2018

Perkhemahan Perdana TKRS Peringkat Negeri dan Pertandingan Catur Cina Peringkat Daerah

Salam dari Senaling,

Malam ni kami suami isteri tinggal berdua. Aku cakap pada Incik Ayah, "Oh, inilah rasanya kalau Amin dan Iman masuk asrama". Sunyi dan malas nak masak. Kahkah.

Hari ni kembar ke Perkhemahan Perdana Tunas Kadet Remaja Sekolah Peringkat Negeri Sembilan. Asalnya hari tu, masuk peringkat daerah wakil sekolah. Kali ni wakil daerah Kuala Pilah ke peringkat negeri. Aku tak pasti kriteria apa yang mereka tengok Amin dan Iman (dua-dua sekali) jadi wakil daerah.

Aku syak kembar dipilih, sebab kami suami isteri spesis ibu bapa yang senang nak kawtim. Dulu masa Amni, tuk apa-apa aktiviti aneh-aneh, telefon ja tanya kebenaran aku (masa tu ayahnya duk Puchong). Jawapan aku senang. Kalau anak-anak nak, aku sokong ja.

Sebenarnya, aku suka anak-anak aku terlibat dalam aktiviti ko-kurikulum. Bagi aku, akademik dan ko-kurikulum dua-dua sama penting.

 Kecoh dua budak ni nak sampai awal ke sekolah. Jam 6 katanya Allahuakbar.

 Obvious nampak Amin lagi besar dari Iman. Alahai semakin pudar kekembaran tu.


Gambar dari cikgunya. Kami fikir uniform kembar dah besar (ni saiz paling kecil di satu-satunya kedai uniform di pekan Pilah). Sekali uniform kawannya lagi besar. Kalau menang (kalau), akan wakil negeri ke Kelantan pulak. Hehe. Aku ber-hehe, sebab aku lebih mengharap kembar dapat pengalaman di peringkat negeri ja. Bagi abang Darjah 5 atau 6 daerah lain la pergi kebangsaan. Aci tak macam tu?

Pertama kali kembar tidur di khemah tanpa kami. Macam-macam over-protective ibu ni risaukan. Tapi tetap aku doakan semua anak-anak ini sejahtera dalam lindunganNya. Selalu.

Esok dah balik dah pun. Satu malam je ya ibu. Sila bersabar.

Hari ni juga, kakak Amni jadi wakil sekolah untuk pertandingan catur Cina (xiang qi) di PPD Rembau. Dah pesan suruh telefon, tak kiralah menang ke kalah. Tapi sampai sekarang, makcik-alergi-gagang-telefon tu tak call pung. Kemain cuti Aidilfitri hari tu lawan ibu, lawan Iman berkali-kali-kali-kali asal free ja masa. Nak jugalah tahu apa keputusannya... kannnn?

Lanje papan catur ja yang mampu. Gambar kakak Amni main catur tak dapek den letak. 
Anyway xiang qi ni kami beli kat DIY, RM11.++ ja 😀.

Monday, 25 June 2018

Hadiah DariNya

Salam dari Senaling,

Kemasukan pelajar baharu, 23 Mei bersamaan 7 Ramadhan yang lalu besar sungguh hikmahnya untuk aku. Hikmah kerna digandingkan menjadi AJK Kad Pelajar MPPB bersama-sama dengan seorang insan berjiwa besar. Kebetulan, kami sama-sama jaga kaunter kad pelajar waktu petang. Pelajar baharu dah tak ramai. Hora horey. Nak kill times, moh le kita sembang.

Sembang-sembang-sembang, masuk part anak. Beliau bercerita tentang anak sulongnya yang juga bakal mendaftar, tapi di USM. Aku yang sebenarnya dah tahu cerita awal dari Incik Ayah. Kawan cycling dia, kawan kerja aku. Berkongsi gitu. Dah tau anak beliau dapat straight A, tau dapat tawaran UIA, tapi USM tawar bersama biasiswa. 

Kiranya dah tau cerita, tapi saja nak dengar lagi. Sungguh beliau merendah diri. Lansung tak sebut anak sekolah mana (aku tau Sains Perempuan Seremban, sekolah kedua terbaik di Malaysia), tak sebut apa keputusan anaknya, dan tak bagitau pun tawaran tu untuk perubatan. Tak sebut lansung.

Kalaulah aku, gila ah terketar-ketar rasanya nak share berita gembira kejayaan anak kat semua orang. Anak bakal doktor kot. Tapi, beliau berbeza.

Sembang lagi, part masuk asrama. Beliau kongsi, anak dia bersekolah di sekolah harian biasa tingkatan satu hingga tiga, walau pun dapat tawaran masuk asrama penuh (tak mention mana). Alasannya, jauh. Beliau tambah, sekali anak dah masuk asrama, maka jauhlah dia dari kita. Selama-lamanya. 

Amni.

Bila masuk part ni, aku mula start enjin. Berkongsilah pulak cerita betapanya aku nak dia duduk berkepit celah ketiak, dia pilih nak ke asrama. Berjauhan. Dapat yang dekat-dekat dia pilih sekolah paling jauh antara yang dekat-dekat.  Aku tambah lagi, betapanya aku tak tahu sekolah pilihan Amni sekolah tahfiz kerajaan. Betapa ketat, padat dan sendat jadualnya. Aku risau macam-macam. Ya, aku salah seorang dari ibu-ibu di Malaysia yang over-protective.

"Anak okay ke di sana?"
"Okay ja, ibu dia ja yang kurang okay".

Beliau diam seketika.

Aku fikir beliau akan mengiyakan aku lepas tu, ye lah point awal dari dia tadi yang menyebabkan aku berpung-pang-pung-pang. Sekali tu dia cakap...

"Anak dah menghafaz Al-Quran tu dah betul, dah baik, dah bagus."

Hati aku kembang berbunga.

"Tapi dalam hidup ni kita tak boleh nak dapat semua. Anak hafizah, tapi hakikatnya dia berjauhan dari awak. Kena terima semua tu dengan hati terbuka."

Aku terpana. Aku tersedar, rupanya aku belum cukup redha untuk melepaskan Amni berjauhan dari kami sekeluarga. Aku selalu rasa aku sudah boleh menerima hakikat. Rupanya tidak. Bukti? Aku masih lagi ulang-ulang cakap atau terdetik, bestnya kalau Amni ada di rumah, kalau dia sekolah di Pilah, kalau itu kalau ini. Berkalau-kalau tandanya belum cukup redha. Subconcious mind aku rupanya tak dapat terima lagi hakikat itu (walau pun Amni dah masuk Tingkatan 2).

Sepetang asyik terngiang-ngiang, "...dalam hidup ni kita tak boleh dapat SEMUA. Ada yang perlu dikorbankan..."

Dalam bilik Amni, aku renung dalam-dalam gambar comelnya, aku bisik, "Amni, ibu redha Amni berjauhan dari ibu. Insha Allah keluarga ini akan dapat hafizah yang mungkin jadi asbab kami masuk syurga". Aku rasa kali ni aku benar-benar redha.

Kebetulan, Amni balik dari asrama minggu tu. Kalau sebelum-sebelum ni, mood dia memang swing selalu, ada ja tak kena itu ini. Aku dah standby mental, dengan mental-mental kembar dan Incik Ayah sekali standby. Kawan pun ada berkongsi, anak-anak yang membawa Al-Quran dalam hati-hati mereka, beban mereka 'berat'. Jadi kami cuba faham.

Tapi minggu tersebut, Amni berbeza. Dia yang moody tu hilang, dah takde. Yang tinggal ialah Amni yang sangat happy, very energetic, very sporting, loving, bersemangat... I am amaze. Allahuakbar.

Disaat aku penuh redha mengiyakan ketidakhadiran Amni bersama-sama keluarga ini 24 jam, Amni kini ialah Amni yang penuh dengan positive vibes. Seronok adik-adiknya, Incik Ayah dan aku tentunya!

Alhamdulillah, DIA hantar seorang 'beliau' untuk menyedarkan aku.
Alhamdulillah, DIA lembutkan hati seorang anak sebagai hadiah buat kami Ramadhan kali ini.

Bahagianya, tenangnya hati... Subhanallah.
Kekalkanlah rasa ini Ya Rabb...

Tuesday, 6 March 2018

Kakak Amni dan Kipas Ajaib serta sedikit HalEhwal Keibubapaan

Salam dari Senaling,

Minggu lepas empat ke lima kali Kakak Amni call. Ini rare. Biasanya makcik ni jarang call. Dulu jadi satu isu jugalah. Tapi sekarang kami dah imun. Dia tak call, maknanya dia sihat sejahtera  dan baik-baik sahaja. Alhamdulillah. Tapi bila dia call, tiga hari berturut-turut tandanya tak okay la kan?

Makcik tu dilanda kerisauan dan dihantui rasa bersalah sebab dia telah 'merosakkan' kipas kelas katanya dalam telefon. Cara dia describe macam kipas tu dah jahanam. Ikut aku, jom ahhh gantikan ja yang baru. Ikut Incik Ayah yang punya kemahiran teknikal yang tinggi, jawabnya kita tengok dulu.

Mari tengok-tengok apa yang makcik ni dah buat dengan kipas ajaib tersebut.

Masalah kecil je ni. Tuk Incik Ayah lah. Tuk aku... Hohohohoiiiii what is the ...?

Peralatan yang aku nampak beliau guna ialah cable tie, ada skru sikit, dan pemutar skru. Macam tu aje. Aku memilih tuk malas nak amik tahu. Kalau aku menyibuk tersilap gaya, aku akan kena warning.

Baik aku kelebet barang makcik ni dalam kelas, sambil komplen macam-macam sebab serabut kot kelas bersepah barang atas meja. Teringin betul aku nak make over kelas makcik ni. Cat semua warna putih. Meja lapik warna putih (kertas putih yang tersohor ialah kertas mahjung). Murah dan besar pulak tu! Langsir tukar warna putih. Serba serbi putih amek kau. Mesti nampak besar dan saujana mata memandang. 

Tapi teringin je lah. Action tiada. Sedangkan kelas kembar yang jarak sekolah ngan rumah tak sampai 3km pun kami tak buat apa-apa. Inikan pula sekolah Amni nun jauh di Pedas. Eh, Pedas ke Kuala Pilah bagi aku jauh. Huhu

Tapi itulah, keinginan nak menceriakan kelas kembar ni memang ada (ingat aku main-main? heh). Bayangkan kembar lain-lain kelas, jenuhlah pulak nak menceriakan dua kelas yang berbeda. Dulu Incik Ayah pernah menceriakan kelas Amni bersama-sama dengan beberapa keluarga yang lain, tahun 2016.

Kesimpulan, tunggu kembar satu kelas lah, kan?

Selesai semua, aku suruh Amni say thank you dan hug Ayah. Anak perempuan bila dah besar, dia ngan ayahnya macam ada gap sikit. Jadi perlu disedarkan walaupun untuk say thank you (she definitely will say thank you) dan hug (yaaa this part is a bit hard, i am a witness of that awkward moment).

Ikut-ikutkan aku sebenarnya menyesal tuk banyak juga perkara bila melibatkan isu parenting. Bila tengok momen-momen InstaFamous aku terasa, kenapa dulu aku tak buat macam ni ngan anak-anak? Aku patut layan anak-anak macam ni dulu. Patut main dengan anak-anak macam ni. Ehhhhh maciam-maciam lah. Lantaklah kalau durang (instafamous) tu fake ke apa ke, tapi memberi kesedaran kepada aku bahawa momen bersama anak-anak tak mungkin berulang. N.E.V.E.R

Aku selalu rasa, kembar untung sebab selepas durang kami dah takde anak kecik. Perhatian memang untuk kembar. Amni ialah seperti anak sulung yang lain (kot), once ada adik mula kena marah, mula kurang diberi perhatian.

Masa kecik Amni tak boleh diulang. Walau pun begitu aku masih bersyukur sebab Amni dapat adik bila usianya 4 tahun. 4 tahun solid tuk dia seorang dan zaman dia kecil smartphone  masih belum berkembang. Online Social Media pun kami (sebagai ibubapa) lambat nak join Alhamdulillah. Bila aku tulis ni, aku tersedar yang sebenarnya Amni masih untung, lebih beruntung sebab tak bersaing ngan benda! Haha

Yasss... 

Anak-anak kami sedang membesar, dan aku akan apply any parenting skills yang termampu aku apply. Its never too late to start over again and again. Aku tak nak menyesal apa-apa pada masa akan datang. Aku rasa semua parent rasa begitu. Paling penting ialah usaha ke arah yang lebih baik, selebihnya bertawakal.

Moga DIA bantu, DIA tolong, DIA lindungi kita semua. Aamiiin.

Thursday, 20 October 2016

Parenting Tips #2 : Control Access to Technology Part II

Salam dari Senaling,

Kadang-kadang kita tak tahu dengan kebaikan apakah Allah nak bagi idea ni. Aku tergerak nak melawat sepupu bersalin anak ke empat di Nilai walhal aku bukannya rapat sangat ngan sepupu aku yang ini. Eh, ngan sepupu yang lain pun aku tak rapat mana boooo, bolehlah tanya khabar sembang-sembang hal ehwal semasa ja kekdahnya. Kata nak bertepuk tampar merepek meraban memang takde. Bahana duk asrama kot boooo lagi sebab memang takde kaitan kata tak rapat ngan sepupu.

Aku kan baru pindah rumah dan kami memang berhajat setup bilik tuk kakak dan kembar. Ya, agak lambat kami asingkan bilik tidur anak-anak tapi bersebab nanti citer entri lain kalau ingat heee. Jadi isunya,seketul desktop nak letak mana? Bilik ada tiga ja.

Bilik aku? plan asal memang nak letak sini tapi Incik Suami tak setuju tak ngam la rosak karpet bla bla bla. Moral citer, isteri mithali harus patuh pada suami cia cia cia.

Bilik Amni? Mengundang pergaduhan sah kakak akan berkulat dalam bilik tak keluar-keluar conquer desktop tak bagi can pada kembar solat nanti tah kemana.

Bilik kembar? Mengundang pergaduhan kakak pun nak tengok citer dia plus tah apa citer kembar layan dah kena sekali dengan citer Frozen versi Superman Batman yang luc** tu.

Baru nak masuk point penting. Terima kasih kerana bersabar menanti :)

Sampai rumah sepupu, salam-salam sembang-sembang sikit-sikit tak tahu nak citer apa sebab tak rapat boo boo boo minum teh cicah biskut tiger dan balik.

Rupa-rupanya Incik Ayah yang perasan sepupu aku letak desktop di ruang tamu sambung kabel pada monitor TV. Jeng jeng jeng.

Ngam sangat kami dah jarang on TV semenjak teda ASTRO dan memang nga berkira-kira nak letak desktop dimana.

Tan ta daaa...

Hasil ilham anugerah Ilahi berkat cuba merapatkan silaturrahim agaknya. Alhamdulillah.

Skang sumer tengok cerita sama-sama di ruang tamu. Most of the time memang anak-anak conquer lebih kami tumpang layan jugalah kadang-kadang . Terpenting, kami dapat pantau anak-anak dengan lebih tenang tanpa perlu wat ambush spot check seperti dulu.

Mereka pun lebih bertoleransi bergilir atau capai kata sepakat tuk tengok satu cerita yang sama-sama leh layan iaitu Pokemon Pokemon dan Pokemon waaaa.

Tu aje nak kongsi. Moga bermanfaat hendaknya. Aamiiin..

Bye loves...

Sunday, 18 September 2016

Parenting Tips #1 : Control Access to Technology

Salam dari Senaling,

Dua bulan yang lepas adalah yang terakhir. Terakhir bersama ASTRO. Yeah. Ambil keputusan untuk terminate ASTRO sebab kerap ugut anak-anak untuk macam-macam insiden berkaitan. Janji mesti dikota.

Seminggu sebelum ASTRO tamat, eh tiba-tiba kembar dan kakak rajin betul layan National Geographic, Wild, History atau Discovery. Hampir-hampir aku ter psiko dengan anjakan paradigma mereka. Education channel kot. Tapiii... No No No

Bukan setakat ASTRO, tab pun kami hadkan penggunaannya. "No tablet on weekdays". Pun sama kes seperti penyataan di atas. Ugut punya hal. Jadi cakap harus serupa bikin. Sekarang anak-anak tahu. Apa sahaja yang keluar dari mulut kami akan/bakal jadi kenyataan.

Omputih kata ..."Baby, we really meant it. So you better watch out".

Alhamdulillah, tidak pula berlaku sebarang tunjuk perasaan atau pemberontakan, atau berlakunya sebarang serang hendap apatah lagi pertumpahan darah. Bukannya anak-anak aku tu tahap wali-wali band, baik redha mendengar kata 100% . Hehe.

Kami biasanya akan bagitau sekurang-kurangnya seminggu sebelum untuk sebarang keputusan yang kami ambil. Bagitahu dan ulang-ulang cakap supaya minda sedar anak-anak akan lebih bersedia.

Setakat ini kaedah yang tersebut di atas berjaya. Yeay

Seperkara lagi,  bila nak suruh anak mandi, atau solat. Tetapkan masa. Bukan kita yang tetapkan. Anak-anak yang tetapkan. Seperti, "Kakak nak mandi jam berapa?". "Kembar nak solat jam berapa?" Pastikan pada jam tersebut kita alert dan ingatkan mereka sekali lagi.

Jangan risau aku juga selalu terbabas. Tak ingat nak ingatkan. Haha. Paling penting kita cuba.

Jadi setakat ini, hanya ada desktop with Internet connection ja tuk kami hadap on weekdays. Tengok juga nanti. Kalau itu pun melaghakan. Maybe we should practice to say good bye to Streamxy too.

Bagi tips kemain bukan bermaksud kami ni ibu bapa mithali. Memang tak pun. Aku masih gilerkan COC, Clash Royale, Insta, FB, Whatsapp. Incik Ayah pun sama lebih kurang. 

Saja nak kongsi-kongsi citer supaya kita sama-sama jadi ibu ayah cemerlang. Mana tahu kot you alls ziarah kami hujung minggu jam dua ke atas. Janganlah pelik kalau kami layan hindustan zaman Govinda atau Mithun Chakraborti kat TV3 ya. Hohoho
 
Bye loves...

Tuesday, 26 July 2016

Kadang-kadang Kau Harus Belajar Jatuh

"Ibu, Sains kita dapat B", Amni memulakan bicara.

Beku sebentar momen tersebut kerna satu bahagian dalam mindaku sedang mencari-cari ayat yang sesuai untuk aku sampaikan.

"Sains yang ramai kawan Amni dapat gred teruk tu ke?"
"Ehmmm..." Amni mengiyakan.
"Takde orang dapat A kan?".
"Ada. Tiga orang. Iqbal, Faris dan Farzana".

"Baguslah", ujarku.
"Bagus apa?".
"Baguslah Amni dapat B. Supaya Amni belajar. Kena berusaha baru boleh berjaya". Aku cuba mengaitkan keadaan ini dengan keputusan pertengahan tahunnya.

Bijak tak bermaksud selamanya akan mendapat keputusan yang baik.
Bijak harus seiring dengan usaha.
Usaha yang boleh bawa kau pergi jauh.

Ini baru ala-ala nak jatuh sebab tersadung.
Aku tak nak dia jatuh tersungkur dan tersembam baru nak belajar sesuatu.

Dia diam.
Aku harap dia diam dan faham.
Aku berdoa dia faham dan hadam.

Thursday, 29 October 2015

Ruang Belajar, Ruang Berkreatif & Ruang Untuk Segala-galanya.

Salam dari Senaling,

Dalam sejarah, rumah sewa di Senaling ialah rumah paling comel pernah kami sekeluarga huni. Kalau di Puchong dulu, amik masa dua hari nak kemas rumah (1 hari kemas tingkat bawah, 1 hari kemas tingkat atas). Di Banting amik masa tiga - lima hari untuk kemas semua bahagian rumah, tapi di Senaling boleh kemas rumah dua kali sehari. Heeee...

Semakin comel saiz rumah, semakin perlunya kau berkreatif untuk menyusun atur semua barang tanpa rasa serabut perut. Hasilnya...

Tan ta daaaa...Bilik belajar dan ruang bekreatif anak-anak berjaya diwujudkan di ruang yang kudus ini.


Aku dapat idea ni bila anak-anak telah dikesan suka menconteng seperti ibunya. Kejap-kejap kang bagi kad, kejap-kejap kang bagi origami, kejap-kejap kang bagi anyaman ketupat bentuk kambing, haishhh macam-macam lah. Bila ada ruangan macam ni, senang sikit...amik tape, tampal, amik tape, tampal.



Macam-macam jenis kad ada, segala gambar yang sempat di cetak pun leh tampal kat sini. Aku rasa ruang ni fun.

Kad paling touching yang dibuat oleh Iman. Masa ni Incik Ayah ugut kembar (sebab tak dengar cakap rasanya) nak balik duk Puchong semula. Menangis Iman masa tu, Amin terkebil-kebil... tau-tau ja lepas insiden tu, keluar satu kad. Terus puji ayah macam-macam.

Inilah satu-satunya kad tuk Incik Ayah. Kalau idak, memanjang kad tuk ibu. Muehehehe. Incik Ayah pernah juga suarakan rasa tacing sebab anak-anak asyik ibu ja, sikit-sikit ibu, kecik besar punya hal semua ibu. Natural instinct agaknya. Redha ja lah.

Masa ni Amni nak peksa UPKK, jadi aku amik kesempatan menconteng apa yang patut. Sudahnya kami layan Hotel Translavania II sebelum Amni amik UPKK pun la hai, sebab masa tu jerebu teruk. UPKK asyik tertangguh-tangguh. Budak-budak tertanya juga, "Kata nak tengok lepas UPKK...".  Aku jawab, "Nak cancel tengok ke?". Eh, pandai pulak geleng kepala.

Ini pulak, jadual nak bagi motivasi suh durang rajin belajar, rajin solat, rajin tolong wat kerja rumah. Aku rasa ramai dah ibubapa kat luar sana yang buat kaedah ni. Alhamdulillah 75% memberikan kesan positif juga. Walaupun awalnya seperti tiada keikhlasan disitu. Rajin belajar, solat dan wat kerja rumah sebab nak star. Tapi, lama-lama kalau dan terbiasa, mungkin akan jadi habit. Alah bisa tegal biasa orang Jawa kata. 

Untuk ruang main tampal-tampal tu, aku hanya gunakan 3 gulung wallpaper beli dari DIY dan tampal didinding, panjat kerusi makan dengan bantuan Amni ja. Sebenarnya nak highlight, punya senang nak tampal wallpaper ni.

Alamak, dah lama ta update jadual ni... Tapa, balik nanti tampal ja sumer bintang banyak-banyak... :)

Bye kamurang...

Thursday, 2 April 2015

Aku Anak-anak & Anak-anak Aku

Salam dari Senaling,

Aku tanya apa khabar... Aku tanya apa khabar semuaaaaa...^____^

Aku rasa nak update sal hal ni sebab aku perati perangai Amni, Amin dan Iman, which is about money. Aku tengok anak-anak aku cool ja pegang duit. Kalau dapat duit dari Opah, siap serah kat aku tuk simpankan. Duit RM1 bersepah-sepah kat umah pun durang cool, lansung tiada perasaan nak amik ke, nak simpan ke. Sudahnya aku juga yang amik dan masukkan dalam tabung durang.

Aku masa kecik ta se cool durang. Bab duit sangat sensitif. Apa sahaja kelakar sal duit adalah sangat tak lawak. Boleh menjadi pertempuran berdarah kalau tak kena gaya. 

Nak cari duit bersepah depan mata dalam umah memang tidaklah. Asal nampak je duit syiling seposen pun cepat-cepat amik dan terus wartakan jadi hakmilik kekal. Tahap jakun adalah paling tinggi kalau nampak duit kertas RM1. Nampak RM10, perghhhhh memang rezeki sangatlah.

Tabung lak (zaman aku dulu kami adik beradik pakai tabung Tabung Haji warna putih) siap sorok-sorok simpan dalam lemari baju lah, belakang katil, janji adik beradik yang lain tak tahu.

Tapi aku tetap tahu kat mana Along simpan tabung dia. Dekat timbunan baju dia dalam almari. Tabung haji siap ada kunci tau, tapi aku leh buka tutup kat bawah tabung dengan kacangnya guna besi kecik yang aku ta ingat perinciannya. 

Macam klip kertas. Macam jarum peniti...Ah, kabur lak imbasan zaman silamku.

Yang aku teringat, kecintaan aku terhadap duit menjadi-jadi masa aku Darjah 5. Duit pertama yang aku curi dari akak aku aku buat belanja kawan-kawan. Dah macam Robin Hood aku menjadi, tapi dalam kes aku, kakak aku bukanlah orang kaya yang kedekut lagi jahat. Aku ja yang jahat dalam citer ni. Tapi akhirnya mak dapat tangkap aku. So, mak amik duit dalam tabung aku tuk gantikan duit Along yang aku amik.

Aku terfikir, anak-anak aku sangat cool adakah kerana mereka mudah nak dapat duit. Apa yang durang nak sumer aku bagi. Kalau tak dapat sediakan cepat, lambat laun aku akan usahakan juga tuk bagi pada durang.

Isunya ialah, adakah taraf hidup keluarga itu akan mencorakkan warna hidup seseorang? Atau mungkinkah pengaruh kawan-kawan yang menyebabkan aku mula menjadi pencopet sambilan? Sebab sebelum Darjah 5 aku rasa aku pun cool. Bila stat masuk asrama dan dikellingi kawan-kawan yang agak senang, menyebabkan aku pun nak rasa senang cam durang?

Atau mungkin pegangan akidah ku yang tak kuat? Tapi aku dah stat pergi solat tarawih seawal Darjah 1 kot.

Oh...tada kaitan eh gi solat tarawih ngan pegangan akidah? Hehe

Aku pernah mempersoalkan takdir, tapi namanya nak menyalahkan takdir Alhamdulillah dan Insha Allah aku tak nak buat ah.  Tapi terfikir-fikir jugalah apakah alasan yang mencorakkan hidup kita sebenarnya.

Macam tak aci je kalau aku sorang yang pikir. Meh kita pikir sama-sama...nak?