Wednesday, 31 August 2016

Sang Landak dan Sang Kura-Kura

Pada suatu hari, tinggal seekor landak di dalam hutan. Landak hendak pulang ke rumahnya. Tiba-tiba dia terjumpa seekor memerang yang sangat liar.Memerang itu kelihatan sangat lapar. Memerang itu berniat untuk memakan landak.

Landak cuba menghalang memerang namun cubaannya tidak berjaya. Landak sangat bernasib baik kerana pada masa itu kura-kura berada berdekatan dengannya. Apabila kura-kura ternampak kejadian itu,dia pun menjerit dengan sekuat hatinya untuk meminta pertolongan daripada ibu bapa sang landak.

Apabila ibu dan bapa sang landak terdengar panggilan daripada kura-kura, mereka pun pergi ke tempat di mana landak, memerang dan kura-kura berada. Ibu bapa sang landak menggunakan durinya untuk menghalang memerang. Setelah beberapa cubaan, akhirnya memerang menyerah kalah dan melarikan diri.

Landak berterima kasih kepada kura-kura kerana telah membantunya. Kerana itulah landak dan kura-kura bersahabat baik sehingga sekarang.
 
Penceritaan dari kembar dan kakak.
 
 
Kalau ada yang sudi menerbitkan cerita kembar di atas yang tiba-tiba petang ni nak buat buku cerita silalah hubungi saya ya. Hehe

No comments:

Post a comment