Showing posts with label kembar dan kakak. Show all posts
Showing posts with label kembar dan kakak. Show all posts

Saturday, 7 September 2019

Bibik Dahlia, Terima Kasih

Baru je aku sembang dengan Ayah perihal bibik. Bibik Dahlia. Sembangnya, gambar bibik tiada dalam simpanan kami. Aku ni rajin jugalah belek album, photobook, waima gambar dalam komputer riba, memang tiada lansung rasanya.

Semalam, kami ke KL menghadiri walimatul urus rakan-rakan lama ketika aku mengajar di SS17, Subang Jaya. Dapatlah kami sekeluarga menikmati rasa tekanan menghadapi kesesakan lalu lintas di Lembah Klang yeay *joget joget* . Dah alang-alang ke sana, lajak teruslah ke rumah abang ipar yang tersalah ambil charger kami di kampung tempoh hari.

Terima kasih charger kerana menghubungkan kami.

Kalau tak kerana ia, tak sampai kami ke rumah Abang Toha dan Kak Yus. Hikmahnya kan? Lama sangat tak ke rumah abang ipar ni. Sembang-sembang, makan-makan, bawang-bawang, kunyit-kunyit dan...

Tantadaaaaa... Ada la gambar bibik bersama kami rupanya. Dalam simpanan Kak Yus.

Cantik bibik kami ni, kerjanya tip top. Dan comelnya Amni masa ni.

Kerajinannya tidak dapat disangkal lagi. Pandai mengurut, Pandai menguruskan anak-anak (kembar terutamanya). Boleh memasak. Mengemas memang hobinya. Rumah aku dulu memang berkilat-kilat sungguh aku tak tipu. Dan licin juga 😂. Satu hari mop lantai dua ke tiga kali. Baju-baju kami termasuk t-shirt dia gosokkan sampaikan aku bagitahu, tak perlulah gosok t-shirt. Aku kasihankan dia, penat kot nak urus kembar sambil mengemas dan memasak, bila kami bekerja.

Dia jagakan anak-anak kami dengan sangat baik pun aku dah gembira, bersyukur dan bahagia yang teramat sangat.


Untuk Amni, Amin dan Iman. Ingat. Bibiklah yang menjaga kamu semua ketika ibu dan ayah keluar mencari rezeki. Ditatang seperti minyak yang penuh, menyayangi kamu semua seperti anak sendiri. Buat Amin dan Iman, inilah bibik yang menguruskan kamu dari usia kamu satu hari. 

Selalu-selalulah selitkan doa untuknya dalam doa-doa kalian. Semoga urusan bibik dipermudahkan seperti mana bibik permudahkan urusan kami dulu. Semoga dikasihiNya seperti mana bibik mengasihi kami dan anak-anak kami waktu mereka kecil-kecil dulu.

Haish, sedih kalau aku ingat-ingatkan. Alhamdulillah, sempat juga bibik berkhidmat untuk kami selama tiga hingga empat tahun. Tapi itulah, perancanganNya jua yang terbaik menyebabkan perpisahan kami kurang proper. Sepatutnya ada la sikit parti meraikan; hadiah sikit, kek sikit, pulut kuning ke, apa-apa ke 😔  

Saturday, 1 June 2019

Proud Moment - Majlis Anugerah Kecemerlangan

Sejujurnya, aku sangat bangga dengan kecemerlangan Amni sampai aku tak pernah update dengan detail tentangnya di media sosial. Aku terasa-rasa akan terbitnya riak bila ramai orang tahu dan berikan komen melambung kelak.

Di blog tak mengapa, sebab tak ramai yang tahu tentang kewujudan blog ni. Hanya rakan-rakan yang rapat dan mungkin orang-orang yang aku tak kenal (itu pun kalau ada hehe). Aku nak ia dijadikan kenangan, dan aku nak Amni tahu betapa bangganya kami (aku, ayah dan kembar) dengan kejayaan demi kejayaan yang dia peroleh.

Tahniah my sweet cotton candy...

Ibu tak dapat hadir tahun ni sebab PESSKOM, tapi tetap call dari Pontian untuk beri sokongan...

... dan siapkan satu lagi entri momen bahagia buat kenangan.

Rajin lagi buat video wuuuu 😁



Tuesday, 17 July 2018

Kejohanan Catur XiangQi Peringkat Negeri Sembilan

Salam dari Senaling,

...atau Catur Cina.

Aku pernah update cerita Amni masuk kejohanan catur Cina peringkat Daerah Rembau sekali dengan kembar wakil daerah ke Perkhemah Perdana TKRS bulan lepas di sini

Hari ni, kakak dan Iman wakil daerah masing-masing ke peringkat negeri. Ini team kakak. Wakil Daerah Rembau.

Team Iman, wakil Daerah Kuala Pilah.

Kali ni, Abang Amin tidak terpilih. Tak mengapa, Insha Allah rezeki tahun depan. Kita praktis banyak-banyak lagi prepare untuk 2019! Terima kasih Incik Ayah yang rajin attend apa-apa event yang anak-anak sertai. Moga Allah kurniakan kesihatan, kekuatan dan perlindungan untuk Incik Ayah hadir kesemua aktiviti untuk capture gambar buat kenangan.

Moga anak-anak akan ingat bahawa kami sentiasa memberikan sokongan, sedaya upaya. Ayah hadir, amik gambar, ibu amik gambar tu dan update blog. Aur dengan tebing sangat kami ni. Hehe



Keputusan semalam, kakak menang dua game. Iman pulak menang satu game, dari jumlah tiga game. Hari ni empat game lagi. Moga dapat jadi wakil Negeri. Wow... jarang aku letak harapan sampai begini jauh dalam mana-mana bidang kokurikulum. Cukup sekadar pengalaman. Cuma pagi ni terfikir, kakak tingkatan dua, Iman darjah empat. Belum ada peperiksaan penting. Jadi pergilah jauh. Ibu doakan.

Update : Kakak Amni menang tiga lagi game, total jadi lima dari tujuh game. Iman pulak, berjaya menang sekali, total jadi dua dari tujuh game.

Alhamdulillah, satu lagi kenangan dilakar 😍

Tuesday, 26 June 2018

Perkhemahan Perdana TKRS Peringkat Negeri dan Pertandingan Catur Cina Peringkat Daerah

Salam dari Senaling,

Malam ni kami suami isteri tinggal berdua. Aku cakap pada Incik Ayah, "Oh, inilah rasanya kalau Amin dan Iman masuk asrama". Sunyi dan malas nak masak. Kahkah.

Hari ni kembar ke Perkhemahan Perdana Tunas Kadet Remaja Sekolah Peringkat Negeri Sembilan. Asalnya hari tu, masuk peringkat daerah wakil sekolah. Kali ni wakil daerah Kuala Pilah ke peringkat negeri. Aku tak pasti kriteria apa yang mereka tengok Amin dan Iman (dua-dua sekali) jadi wakil daerah.

Aku syak kembar dipilih, sebab kami suami isteri spesis ibu bapa yang senang nak kawtim. Dulu masa Amni, tuk apa-apa aktiviti aneh-aneh, telefon ja tanya kebenaran aku (masa tu ayahnya duk Puchong). Jawapan aku senang. Kalau anak-anak nak, aku sokong ja.

Sebenarnya, aku suka anak-anak aku terlibat dalam aktiviti ko-kurikulum. Bagi aku, akademik dan ko-kurikulum dua-dua sama penting.

 Kecoh dua budak ni nak sampai awal ke sekolah. Jam 6 katanya Allahuakbar.

 Obvious nampak Amin lagi besar dari Iman. Alahai semakin pudar kekembaran tu.


Gambar dari cikgunya. Kami fikir uniform kembar dah besar (ni saiz paling kecil di satu-satunya kedai uniform di pekan Pilah). Sekali uniform kawannya lagi besar. Kalau menang (kalau), akan wakil negeri ke Kelantan pulak. Hehe. Aku ber-hehe, sebab aku lebih mengharap kembar dapat pengalaman di peringkat negeri ja. Bagi abang Darjah 5 atau 6 daerah lain la pergi kebangsaan. Aci tak macam tu?

Pertama kali kembar tidur di khemah tanpa kami. Macam-macam over-protective ibu ni risaukan. Tapi tetap aku doakan semua anak-anak ini sejahtera dalam lindunganNya. Selalu.

Esok dah balik dah pun. Satu malam je ya ibu. Sila bersabar.

Hari ni juga, kakak Amni jadi wakil sekolah untuk pertandingan catur Cina (xiang qi) di PPD Rembau. Dah pesan suruh telefon, tak kiralah menang ke kalah. Tapi sampai sekarang, makcik-alergi-gagang-telefon tu tak call pung. Kemain cuti Aidilfitri hari tu lawan ibu, lawan Iman berkali-kali-kali-kali asal free ja masa. Nak jugalah tahu apa keputusannya... kannnn?

Lanje papan catur ja yang mampu. Gambar kakak Amni main catur tak dapek den letak. 
Anyway xiang qi ni kami beli kat DIY, RM11.++ ja 😀.

Monday, 25 June 2018

Hadiah DariNya

Salam dari Senaling,

Kemasukan pelajar baharu, 23 Mei bersamaan 7 Ramadhan yang lalu besar sungguh hikmahnya untuk aku. Hikmah kerna digandingkan menjadi AJK Kad Pelajar MPPB bersama-sama dengan seorang insan berjiwa besar. Kebetulan, kami sama-sama jaga kaunter kad pelajar waktu petang. Pelajar baharu dah tak ramai. Hora horey. Nak kill times, moh le kita sembang.

Sembang-sembang-sembang, masuk part anak. Beliau bercerita tentang anak sulongnya yang juga bakal mendaftar, tapi di USM. Aku yang sebenarnya dah tahu cerita awal dari Incik Ayah. Kawan cycling dia, kawan kerja aku. Berkongsi gitu. Dah tau anak beliau dapat straight A, tau dapat tawaran UIA, tapi USM tawar bersama biasiswa. 

Kiranya dah tau cerita, tapi saja nak dengar lagi. Sungguh beliau merendah diri. Lansung tak sebut anak sekolah mana (aku tau Sains Perempuan Seremban, sekolah kedua terbaik di Malaysia), tak sebut apa keputusan anaknya, dan tak bagitau pun tawaran tu untuk perubatan. Tak sebut lansung.

Kalaulah aku, gila ah terketar-ketar rasanya nak share berita gembira kejayaan anak kat semua orang. Anak bakal doktor kot. Tapi, beliau berbeza.

Sembang lagi, part masuk asrama. Beliau kongsi, anak dia bersekolah di sekolah harian biasa tingkatan satu hingga tiga, walau pun dapat tawaran masuk asrama penuh (tak mention mana). Alasannya, jauh. Beliau tambah, sekali anak dah masuk asrama, maka jauhlah dia dari kita. Selama-lamanya. 

Amni.

Bila masuk part ni, aku mula start enjin. Berkongsilah pulak cerita betapanya aku nak dia duduk berkepit celah ketiak, dia pilih nak ke asrama. Berjauhan. Dapat yang dekat-dekat dia pilih sekolah paling jauh antara yang dekat-dekat.  Aku tambah lagi, betapanya aku tak tahu sekolah pilihan Amni sekolah tahfiz kerajaan. Betapa ketat, padat dan sendat jadualnya. Aku risau macam-macam. Ya, aku salah seorang dari ibu-ibu di Malaysia yang over-protective.

"Anak okay ke di sana?"
"Okay ja, ibu dia ja yang kurang okay".

Beliau diam seketika.

Aku fikir beliau akan mengiyakan aku lepas tu, ye lah point awal dari dia tadi yang menyebabkan aku berpung-pang-pung-pang. Sekali tu dia cakap...

"Anak dah menghafaz Al-Quran tu dah betul, dah baik, dah bagus."

Hati aku kembang berbunga.

"Tapi dalam hidup ni kita tak boleh nak dapat semua. Anak hafizah, tapi hakikatnya dia berjauhan dari awak. Kena terima semua tu dengan hati terbuka."

Aku terpana. Aku tersedar, rupanya aku belum cukup redha untuk melepaskan Amni berjauhan dari kami sekeluarga. Aku selalu rasa aku sudah boleh menerima hakikat. Rupanya tidak. Bukti? Aku masih lagi ulang-ulang cakap atau terdetik, bestnya kalau Amni ada di rumah, kalau dia sekolah di Pilah, kalau itu kalau ini. Berkalau-kalau tandanya belum cukup redha. Subconcious mind aku rupanya tak dapat terima lagi hakikat itu (walau pun Amni dah masuk Tingkatan 2).

Sepetang asyik terngiang-ngiang, "...dalam hidup ni kita tak boleh dapat SEMUA. Ada yang perlu dikorbankan..."

Dalam bilik Amni, aku renung dalam-dalam gambar comelnya, aku bisik, "Amni, ibu redha Amni berjauhan dari ibu. Insha Allah keluarga ini akan dapat hafizah yang mungkin jadi asbab kami masuk syurga". Aku rasa kali ni aku benar-benar redha.

Kebetulan, Amni balik dari asrama minggu tu. Kalau sebelum-sebelum ni, mood dia memang swing selalu, ada ja tak kena itu ini. Aku dah standby mental, dengan mental-mental kembar dan Incik Ayah sekali standby. Kawan pun ada berkongsi, anak-anak yang membawa Al-Quran dalam hati-hati mereka, beban mereka 'berat'. Jadi kami cuba faham.

Tapi minggu tersebut, Amni berbeza. Dia yang moody tu hilang, dah takde. Yang tinggal ialah Amni yang sangat happy, very energetic, very sporting, loving, bersemangat... I am amaze. Allahuakbar.

Disaat aku penuh redha mengiyakan ketidakhadiran Amni bersama-sama keluarga ini 24 jam, Amni kini ialah Amni yang penuh dengan positive vibes. Seronok adik-adiknya, Incik Ayah dan aku tentunya!

Alhamdulillah, DIA hantar seorang 'beliau' untuk menyedarkan aku.
Alhamdulillah, DIA lembutkan hati seorang anak sebagai hadiah buat kami Ramadhan kali ini.

Bahagianya, tenangnya hati... Subhanallah.
Kekalkanlah rasa ini Ya Rabb...

Tuesday, 28 November 2017

Tempat Makan Best Pengkalan Hulu, Perak

Salam dari Hotel Sri Bintang, Gerik Perak,

Perjalanan diteruskan lagi seawal jam 6.30 pagi dari Lahat Baru, Ipoh, Perak. Terima kasih Ipoh. Til we meet again. Kami berkonvoi tiga kereta menuju ke Pengkalan Hulu/Keroh pulak. Kalau ikut Maps perjalanan mengambil masa 2 jam 40 minit. 

Selepas satu jam kami bercadang nak berhenti tuk sarapan. Rezeki sarapan di Kampung Kelantan, Kuak Perak. Sarapan kami pagi tu, tipikal Malaysia nasi lemak dan roti canai lah. Harga semua pun murah; RM17. Duk Pilah, kami berdua sarapan pun pernah cecah RM10. Huhu

Tapi istimewanya nasi lemak gerai ni ialah, set termasuk sambal ikan bilis dan daging masak hitam. Harga RM3.00. Best! Paling top ofkoslah teh tarik halia (halia ketuk). Semua makanan sedap! Kedainya boleh nampak dari tepi jalan. Nama Kedai Teratak D'Tasek.

Perjalanan dari Ipoh - Keroh, ala-ala area Kuala Pilah - Rembau. Seperti melalui jalan-jalan menghantar Amni balik ke asrama. Bukit bukau, hutan belantara kiri dan kanan, lembu kambing (tapi Negeri Sembilan lebih gengster haiwan-haiwannnya), jalannya bengkang-bengkok tapi belum extreme macam dulu-dulu.

Ya, dulu-dulu. 30 tahun dulu jalan inilah yang aku lalui buat aku mabuk teruk bila balik kampung di Selangor. Lembik wei aku dulu, nasib tak terhidrat ja. Aku risaukan Amin. Sekali boleh tekan minyak sampai 110km/j. Perghhh...

Alhamdulillah sampai seperti yang dijanji. Buat urusan di satu-satunya bank yang wujud di Kroh. Wat lawatan muhibah ke Pejabat Tanah, Kroh, dan kelaparan. Kroh ialah pekan kecil, aku gagahkan juga diri google keyword, 'tempat makan paling menarik pengkalan hulu'. Hoiiii wujudlah dalam blog orang. Nak kepastian aku tanya pulak adik manis di Pejabat Tanah. 

Begini cerita beliau (dari Pejabat Tanah) "Akak pusing kiri, terus sampai jumpa jambatan kecil, jumpa simpang tiga. Akak pusing kiri dan terus sampai jumpa Sek. Keb Bekuai sebelah kiri akak. Baru akak slow, ada kedai sebelah kanan jalan. Biasanya ada orang bakar ayam, berasap-asap. Tapi hujan-hujan ni tak tau ada ke tak". 

Terima kasih dik. Akak tambah lagi, yang jambatan kecil tu kalau tengok kiri ialah Tasik Takong dan simpang tiga tu akan nampak SMK Tun Saban.

Meriah kami makan tengahari sama-sama.

Antara menu kami di gerai no name. Tak sempat nak bergambar sama-sama; ayam panggang dan kerabu kaki ayam. Kami buat dalam tiga hidangan, harga murah hanya RM136. Dengan air pelbagai warna, aku rasa murah sangat harga kat kedai ni. Seperkara, maafkanlah kalau seni fotografi yang tak berapa mantap ni semakin tak mantap guna Note 16MP kali ni. Tah pesal, gambar goyang, kurang sharp pulak. Hujan kot.

Eh kau pehal salahkan hujan? Aku yang sebenarnya jadi mandom dan makngot kali ni. Esok, lusa harus ada improvasi. Insha Allah.

Sekian dan Terima Kaseh!

Sunday, 22 October 2017

Taman Rekreasi Air Panas Sungai Klah, Perak

Salam dari Senaling,

Alhamdulillah cuti Deepavali kali ni panjang. Satu minggu heyyy rasa sayang sayang hey. Walau pun pada awalnya aku meroyan hentak kaki tak setuju matrikulasi cuti panjang-panjang sebab kena ganti tiga hari Sabtu... tapi benarlah percaturanNya lebih hebat.

Aku dan famili berpeluang ke Taman Rekreasi Air Panas Sungai Klah. Alhamdulillah.

Gambar depan signboard ni diambil masa kami dah nak balik ke Pilah. Kembar dan Amni memang tak pasal lah nak turun kereta amik pic kat sini sama-sama. Gasaklah korang, janji pic aku dan Incik Ayah ada. 

Gambar aku dia amik, gambar dia aku amik. Pastu dia tak puas hati. Kahkah. Tapi aku setuju yang gambar aku nampak lebih awesome 😁

Kawasan ni sebenarnya tempat lalu lalang kami balik kampung dari Pilah ke Teluk Intan, bila jambatan Batu 5 ditutup sebab keselamatan dan dengar berita jambatan kat Kuala Selangor pun sama kes. Hikmah besar kena pusing jauh nak balik kampung. Kalau semua baik-baik macam biasa memang tak sampai sini rasanya. Alhamdulillah.

Disebabkan kami tidur satu malam di Felda Residence, masuk-masuk ja kami jumpa aliran air panas bertingkat ni dulu. Memang panas betul. Berasap-asap. Bagi yang pergi hari, jalan masuk ke depan lagi sampai jumpa papan tanda yang aku dan Incik Ayah bergambar di atas.


Disebabkan bilik kami menginap satu malam, harga tiket tambahan, harga sarapan tambahan (tuk satu dewasa dan dua kanak-kanak) ikut harga staf, hehe. Jadi tak dapatlah aku kongsi kos sebenar masuk ke taman rekreasi ni. Tapi aku pernah google, harga tuk bilik dua single bed atau satu queen bed (deluxe room) ialah hujung minggu RM220, hari biasa RM180 termasuk dua tiket masuk ke taman dan sarapan pagi tuk dua orang. Kalau pergi hari, harga masuk tuk dewasa ialah RM15.00 dan kanak-kanak RM12.00 sekepala.

Tapi kawasan ni luas, dan ada macam-macam aktiviti boleh dibuat selain mandi air panas.

1. Mini Taman Tema Air

Dua ketul slide yang menjadi rebutan. Kembar terutamanya Amin memang seronok naik slide ni. Semua pun excited, walaupun pilihan terhad. Ye lah, mende asing ni mana ada kat rumah tuk dihadap hari-hari. Jadi haruslah excited.



Kanan sikit ada kolam ni, ala-ala swimming pool dengan kedalaman 4.5 kaki. Nice tuk kembar. Seronok dapat swim. Langsai hutang dari minggu ke minggu nak bawa kembar gi swimming pool, Alhamdulillah. Air kolam ialah air sungai semulajadi, jernih dan kebersihan dijaga. Tapi masih diletakkan klorin atas faktor kebersihan rasanya.

Masa kami disini, banyak kali juga pool guard prit prit tiup wisel. Bagi pengumuman dah macam deejay kenduri kahwin bunyinya. Plus bagi amaran. Heeee. Dah kata tak boleh bawa makanan, tak perlulah bawa. Ini ada juga yang bawa, siap makan tepi kolam, siap suap bagi anak makan aiskrim dari tepi kolam, sekali aiskrim ketepekkk... jatuh dalam kolam 😕.

2. Rebus Telur.

Enam biji telur ayam RM5.00. Harga mampu milik.

Kaunter beli telur. Nasi lemak pun hado.

Pilih nak telur dimasak cara apa. Suku, separuh, tiga suku, keras?

Telur yang dimasak secara alami tiba-tiba terasa super sedap. Aku syak kami terexcited tuk semua pengalaman pertama ni. 


Tempat  ni, masa ni panasnya bukan main-main. Aku duk terbayang aku celup kaki, pastu aku angkat daging jatuh satu-satu. Paginya aku celup macam okay ja, siap kuis-kuis alga dalam kolam ni lagi tau. Ada acik tu bagitau alga ni bagus tuk kulit, lebih bagus dari SKII. Ingat nak ulang celup la kan. Ehmmmm haram tak mampu pon nak letak waima bahagian kaki yang kulit tebal tu.

3. Taman Terapi


Hari pertama dan kedua kami berendam dalam kolam air panas sinun (yang berbumbung tu). Hari pertama macam just nice, hari kedua uda macam panas sikit. Sini ada batu refleksologi yang aku nga pijak tu. Siap ada air panas mengalir kat celah batu-batu. Sekadar action amik gambar je lah. Lepas tu melompat naik. Ta bley tahan!

4. Kafe Rumbia


Aku dah maklum, masuk sini tak boleh bawa makanan. Disebabkan aku perantau, memang tak la kan aku seludup bawa piyuk nasi dan kari kambing masuk sini. Tapi harga di kafe ni reasonable. Range harga antara RM6.50 - RM5.00. Yang penting sedap! Masakan panas-panas lak tu.

Dua hari lunch kami di sini. Sumer sedap. Teh tarik pun sedap.

5. Taman Air Kanak-Kanak


Kembar suka main kat sini. Tapi air mula on bermula pada jam 10.00 pagi - 1.00 petang. Sambung jam 2.00 - 6.00 petang. Kawasan ni aje yang ada timing macam tu. Yang lain-lain mula dibuka jam 8.00 pagi - 7.00 petang. Taman mini tuk kanak-kanak ni antara kawasan terbaru yang di buka di sini.

Seperkara lagi, taman ni hanya dibuka pada hujung minggu dan cuti sekolah sahaja.

6. Kolam mandi air panas.


Aku rasa, ini sepatutnya the main point datang sini. Kolam air panas. Petang hari pertama kami masuk, panasnya mengigit-gigit kaki. Hari kedua, pagi, macam tak panas sangat. Suhu lom adjust habis ke caner aku pun ta amik port. Janji sumer happy. Kolam yang ini luas, boleh tawaf satu kolam nanti jumpa punca utama aliran masuk air panas ke dalam kolam. Lalu di laluan ni, fanas viler weiii. Subhanallah. Terfikir sejenak macam mana air sungai yang sejuk, ada pulak punca air panas. Allahuakbar.

7. Felda Residence Hotspring dan kemudahannya.


Depan bilik kami. Satu blok ada empat pintu. Pintu kami tingkat bawah sebelah sana. Depan blok je yang mampu masuk blog. Dalam bilik bersepah-sepah. Masa kemas tak sempat nak amik pic. Walau pun deluxe, dua katil single, tapi bilik luas. Sangat luas. Kalau bawa toto, boleh masuk lagi dua orang. Kami berempat tido atas katil, katil single siap gabung. Muat. Yeay. Hehe. Incik Ayah lak tido depan TV, guna sleeping bag. 

Ada bathtub lagi u alls. Kembar, dah habis berendam di taman rekreasi, sambung berendam pulak dalam bathtub. Dasar budak kecik.


Untuk sarapan, kami pilih nak makan di Meranti Coffe House aje. Malas nak keluar. Mood kembar pagi-pagi dah la macam cekodok. Kakak je excited nak makan. Tapi kannnn, menu sarapan berpada dengan harganya. Harga sarapan bajet hotel dan resort. Kalau aku tahu baik aku sarapan di Kafe Rumbia je. Tapi tak tahulah buka ke idok pagi-pagi kafe tersebut. Apa pun, Alhamdulillah rezeki kami masih ada hari tu.


Depan coffe house, ada playground. Best dan terjaga. Itu yang aku suka tempat ni. Alhamdulillah semuanya terjaga, terpelihara, kemas dan bersih. Takpelah bayar sikit kalau kondisi tempat menarik dan selesa.

Selain tu, aku ada nampak juga padang netball dan football. Malam-malam pulak ada open karaoke di private hot spring. Lepas dinner, aku dan Incik Ayah gagah juga cari tempat nak karok ni. Tapi setakat cari je la. Sampai depan pintu, kami patah balik. Seganlah, suara sedap sangat.

Secara keseluruhan, aku sangat rekemen tempat ni tuk dilawati. Taman Rekreasi Air Panas (TRAP) Sungai Klah, Sungkai, Perak pun dekat dengan lokasi Nasi Bamboo yang memang dah viral di media sosial. Belum rezeki kami nak makan situ sebab hari Jumaat tutup rupanya. Hehe

Walau pun time cuti sekolah, Alhamdulillah manusia wujud seadanya. Ada gak terfikir sal ni. Rupanya okay je. Moral citer, kalau nak ke tempat-tempat seumpamanya waktu cuti sekolah, pergilah waktu hari biasa. Insha Allah, murni-murni je keadaannya.


Di lobi Felda Residence yang mendamaikan. Dah nak balik Pilah. Terima kasih atas pengalaman berharga. Next? Macam nak ke Kalumpang.

Hampeh tul, awal-awal aku duk bayangkan TRAP Sungai Klah ialah Kalumpang. Kahkah. Jenuhla nak cari sungai. Memang takkan kau jumpalah! 😂

Bye sayam-sayam sekalian.

Sunday, 30 July 2017

Salam Aidilifitri 1438H

Salam dari Senaling. Salam 7 Zulkaedah.

Entri Syawal tapi buat dalam bulan Zulkaedah. Macam tak biasa pulak kan? Kehkeh.

Team purple pada raya kali ini. Raya pertama di rumah sebelah Incik Ayah, Hujung Rintis, Perak.

Kejadian yang jarang-jarang berlaku, bawa fon gi masjid. Biasanya aku tinggal fon kat rumah. Tahun ni bawa merata. Sebab nak wat photobook, dan nak update Insta wat kenangan.

Berkat bawa fon merata. Orang dengar khutbah, dia tidur 😜

Pemandangan di awal pagi raya. Nak masuk tengahari nanti sesak padat penuh atas meja sebab style sini tukar-tukar juadah. Kalau di rumah mak aku di Batu 6, Teluk Intan, sendu statik je jenis lauk pauk atas meja makan.

Raya kali ni, rajin pulak Incik Ayah setting photoshoot session. Untung besar kalau beliau rajin 😀

 Rumah abang ipar (Abang Dol) memang rumah yang selalu kami lepak kalau balik Hujung Rintis.

Rumah Mokde Rom, kakak ipar paling senior.

 Di rumah pusaka ni, kakak ipar (Kak Tipah) menetap selepas pemergian ibu dan ayah mertua(yang tak pernah ku temui).

Beraya dengan kakak ipar paling muda (Kak Umi) di rumah Abang Dol sebab kak ipar yang ini pun perantau, sama macam kami.

 Raya kedua outfit. Nak balik rumah mak di Batu 6. 

Di rumah mak, kami tak ke mana-mana pun sebab adik beradik mak datang wat serbuan muhibbah. Agenda yang sama saban tahun.

Photoshoot mana yang dapat. Nak kumpul semua tak lalu.

Raya ketiga baru dapat bergerak keluar.

 Napiah's clan. Semua ada kecuali famili Arba'atun.

Raya keempat, ke Bota la kita. Jumpa Abang Unos dan famili. Makan laksa yeay.


Raya kelima, kami bergerak keluar dari kampung halaman. Singgah rumah kawan seofis di Sabak Bernam (tapi kawan seofis tak diajak bergambar pun hehe) Koleksi jam tu yang rare.

Ni penting, rumah nenek di Sekinchan Selangor. Nenek pemalu tak macam cucu dia. Ni keluarga Abang Anjah, sepupu aku. Biasanya kami akan singgah rumah sepupu di Jalan Kebun, Klang. Tapi dah jumpa kat sini, makanya... yeay 

Dari rumah nenek kami lajak ke Kg Abu Bakar Baginda, rumah Cuman (adik mak paling bongsu). Agenda photoshoot ni memang feveret dia. Tu yang kemain posing camtu. Siap pakai baju kemeja walau pun jam 10.00 malam. Hehe. Yang sebenarnya baru balik dari kerja. 

Dari rumah Cuman, kami  ke rumah Acik di Banting. Tidur di sini. Dalam banyak-banyak rumah makcik pakcik, aku paling selesa tidur di sini. Dari zaman dahulu pun memang kat sini lah tempat nak lelap. Agenda statik. 

Bila tidur rumah Acik senang nak roger-roger kawan-kawan lama dari Matrikulasi Selangor. Haaaaa nampak tak agenda tersembunyi di situ. Tahun ni rezeki dapat gi rumah Kak Aziah ja. Yang lain-lain sakan beraya tak balik lagi dari kampung.

Dan last sekali sebelum gerak ke Pilah, singgah rumah Andak di Teluk Panglima Garang. Sekian cerita pada raya keenam. Sebenarnya aku ada juga singgah di rumah Mak Ngah dan Makcik (yang babysit Amni, Amin, Iman kecik-kecik dulu) di Puchong, tah pesal malas lak Incik Suami nak set photoshoot. Aku syak kami kepenatan. Hehe. 

Raya kelapan, sebelum hantar Amni ke asrama di Pedas, sempat woooo raya rumah BFF ni. Kemain beliau memasak, tak putus-putus promote periuk Noxxa.

Last gi open house ex student KMS di Sendayan (pakai baju blue black nama dia Arif). Sekali jumpa pulak puak-puak ni. Rezeki. Paling best aku masih ingat nama durang. Atikah, Mirul dan Kecik. Tiba-tiba aku rasa sel-sel otakku berhubung dengan baik. Alhamdulillah.

Mula kerja, memang tak ke mana sangat la. Sekadar berlegar di sekitar Pilah ja memenuhi jemputan open house selain berkunjung rumah jiran tetangga.

Dan...

... selepas pengajaran demi pengajaran yang aku dapat dari Aidilifitri dua tahun lalu, aku kira tahun ni okay. Ehmmmm... tak juga. Kali ni aku terpilih untuk tersalah makan. Dah tahu lama, diri ini memang taleh makan makanan yang 'berangin', dan taleh banyak sangat amik makanan yang leh trigger resdung. Tapi pabila sepanjang Ramadhan lansung ta wujud sumer penyakit tu, diri ini mudah lupa.

Raya kedua kat umah mak perghhh sedap makan terung bakar, dan amik dua biji petai cicah sambal belacan. Dua jam selepas, mula da terbelahak sampai rasa nak muntah. Bukan rasa, tapi memang dah muntah pon. Habis sumer makanan tengahari aku muntahkan. Time muntah leh pulak fikir, kuranglah berat aku raya-raya ni. Ada ke? Obses teruk nak maintain berat aku ni rupanya.

Alhamdulillah tak berlarutan. Malam dah okay tapi mula berjaga-jaga dan berpada-pada.

Raya kali ni, banyak pulak rumah yang dikunjungi hidangkan laksa. Ada empat biji rumah semuanya dalam satu hari. Aku cuma tak makan di satu rumah ja. Selainnya bedal. Kesudahannya, gatal habis mata, hidung, tekak, muka. Balik Senaling pun masih rasa-rasa kegatalan itu. Huhuhu

Apa-apa pun tahniah dan terima kasih banyak-banyak pada kakak dan kembar yang sporting habis melayan ibu dan ayah mengeratkan silaturrahim ke sana ke mari.

Sakan kami beraya tahun ni, Alhamdulillah Alhamdulillah. Seperkara aku belajar, nak berkunjung rumah saudara mara dan sahabat handai, tak payah nak tunggu raya kot. Tak terkejar kalau nak jumpa time raya ja. Moga dipanjangkan usia, diberikan kesihatan kekuatan dan perlindungan untuk kita semua bagi memeriahkan Aidilfitri 1439H. Insha Allah.

Tak sabar pulak nak Aidilada. Excited part takbir tiga hari tu. 😊 Bye!