Friday, 27 March 2020

Terima Kasih MCO ~ Hikmahnya #4

Alhamdulillah, pekerjaan yang ku fikir hampir mustahil berjaya ku laksanakan!

Macam tak percaya aku buat roti canai. Magis sungguh...

Tak terdesak, tak buat. Bahagian paling mencabar ialah bahagian menguli. Bayangkan 20 minit tulisnya jika uli guna tangan. Nasib baik ada dua juri temankan ketika aku menguli malam sebelum. Sembang, gaduh, mengkritik, menyanyi... tahu-tahu habis masa 20 minit. Lenguh tangan wooo bukan main-main. 

Itu pun kurang lembut. Memang jauhhhhhh lagi dari kedai punya. Mula tu aku rasa down , dah tak rasa nak buat lagi roti canai seumur hidup. Akan tetapi... tah macam mana aku dapat semangat untuk ulang buat. Moga ada penambahbaikan... That's life. Learn from mistake. Never give up! 

Aku syak kurang minyak. 

Sebab aku uli malamnya, dalam resepi yang aku tengok doh tenggelam dalam minyak. Tapi dalam resepi yang lain katanya hanya golek-golek ja doh dengan minyak. Nak jimatnya pasal, aku ikut resepi kedua.

Kemenjadian esok pagi ialah, bahagian doh yang tak tenggelam jadi sedikit keras. Bila kami tebar, koyak rabak. Sudahnya aku tekan-tekan bagi besar, gulung-gulung, bulatkan dan masak. Rasanya macam yang aku kicau di penyataan atas haha. Alhamdulillah habis, tak membazir. Syukur. Esok, roti puri?

Always look at the brighter side, think happy and say Alhamdulillah ...

No comments:

Post a comment