Sunday 29 March 2020

Resepi Mudah : Donut

Aku biasa buat donut ikut resepi di sini. Memang menjadi biasanya. Musim MCO, dah duduk di rumah hari-hari hadap laptop, Alhamdulillah kawan share macam-macam resepi, dan paling menarik untuk aku ialah resepi donut yang lebih senang dari yang biasa aku buat!

Terujanya aku. Sempat buat pagi tadi dan memang sedap ah!

Bahan A :
Yis Mauripan dua sudu besar
Susu pekat manis dua sudu besar
Garam 1 sudu kecil
Air Suam 3/4 cawan

Campur semua dan biarkan seketika patut akan berbuih-buih naik yis tu. Tak lama pun aku tunggu tadi, 5 minit macam tu ja.

Bahan B :
Tepung gandum 2 cawan
Planta 2 sudu

Gaul dulu bahan B, pastu tuang bahan A sikit-sikit sampai jadi doh (tak melekit melekat di tangan).
Terus bulat-bulatkan, terus goreng tak tunggu kembang apa pun. Eh sedap, rangup di luar lembut di dalam.

Nanti nak buat lagi, nak rajin tunggu dia kembang baru goreng. Mana tahu lagi umpppphhh... 

Always look at the brighter side, think happy and say Alhamdulillah ...

No comments:

Post a Comment