Tuesday, 8 September 2015

Kembar & Kakak Kembali ke KMS Untuk ke Sekian Kalinya

Salam dari Senaling,

Zaman kecil kembar dan kakaknya yang happening lagi awesome banyak dihabiskan di Kolej Matrikulasi Selangor. Disebabkan kami duk di kuarters. Aktiviti kanak-kanak mereka semakin menjadi-jadi. Keselamatan Insha Allah terjamin, maka mereka dibiarkan bereksperimen dan bersosial seperti zaman kanak-kanak aku dan Incik Ayah yang penuh warna warni.

Bila diberitakan akan ke KMS, durang gembira. Ibu dan ayah lebih gembira. Huhu.

 Tengok event olahraga KAKOM di KMS. Khusyuk tengok acara 5000 m masa ni. Tinggal Incik Ayah ja posing sorang-sorang.

Belon besar kejohanan ni, kembar dan kakaknya dah usha lama. aku baring nak amik pic ni walau pun kamera yang digunakan hanyalah kamera cap Samseng. Heh

Masa tu kami dalam kereta, dah nak balik Senaling dari KMS, tetiba Amin minta berhenti kat Astaka. Aku suh Incik Ayah layankan aje. Datang KMS bukan selalu. Tau dia nak wat apa kat astaka? Dia nak lumba lari ngan kakak dan Iman.

Sayu lak aku. Ini ialah aktiviti kami waktu petang di KMS. Gi Astaka dan lumba lari di trek yang sebenar. Ingat lagi durang rupanya. Sobs. Aku sedih.

Tiba-tiba sebahagian dari kawan-kawan kembar dan kakak muncul di astaka. Ada juga gambar kenangan bersama-sama sebelum kami bertolak ke Senaling.

Aku perasan seperkara tentang anak-anak aku ni. Durang ni pemalu habis kalau jumpa kawan-kawan lama, sampai naik bengang lak aku dan Incik Ayah. Gambar kat atas ni, aku yang suh durang bergambar bersama. Kakak Amni siap nak lari lagi. Masa jumpa dengan Najla Najwa (another kembar) which is her friend, lansung ta tegur. Heran aku. Ke anak orang lain pun ada masalah yang serupa?

Mungkin kami perlu banyak membaca dan cari jalan penyelesaian.

Doakan. Terima kasih.

Sunday, 6 September 2015

Jom Jelajah Sungai Perak Dengan Kakak & Adik Kembarnya

Salam dari Senaling,

Sungai Perak merupakan sungai terlebar dalam Malaysia. Buku Geografi Tingkatan Dua yang cakap macam tu. Jadi  I follow. Kampung Encik Ayah memang dekat dengan Sungai Perak. Dekat sangat-sangat sehingga jalan kaki pun sampai.

Biasanya kami gi hujung tuk tengok sungai, tengok bot, tengok biawak, tengok monyet. Tapi kali ni, kami wat kelainan sikit. Kami sewa bot tuk bawa kami pusing-pusing kat Sungai Perak. 

Tada life jacket, wuhuuuuu. Seram. Mau tak seram. Lintasan jahat tu datang juga. Bertawakal saja yang aku mampu.Alhamdulillah, panjang lagi umur aku tuk taip entri ni.

 Aktiviti normal di sini. Yang kanan nga angkat pukat, kiri tu lak nga mengail udang galah.

Paling berani ialah Amin, jalan dalam bot macam jalan kat dalam rumah. Tepi-tepi ja dia lalu lalang dalam bot. Ibu yang ngeri. Dia wat lek ja.

Seperti biasa, kakak Amni dan adik kembarnya is excited. Seronok tengok durang, hepi untuk something different yang durang lalui hujung minggu 31 Ogos yang lalu. Padahal naik bot ja. Bot kayu pulak tu. Pusing tak sampai 20 minit. Itu pun dah hepi, dah excited.

Belajar dari anak-anak (anak-anak kita atau anak-anak di sekeliling kita) untuk menghargai tiap detik dalam hidup. Kecil besar lain citer. C'mon, let's we cherish every tiny weeny moment(s) in our life. Walau pun mungkin moment itu hanyalah makan megi goreng di gerai bawah pokok. Hee...

True indeed.
 
Sepupu Encik Suami kahwin, tu yang kami amik semangat tuk balik kampung. Selamat Pengantin Baru Mira dan Faisal.

Rajin aku update blog, sebab tak sabar nak update entri seterusnya. ^____^

Bye, til we meet again.

Tuesday, 1 September 2015

Let's Picnic With Opah

Salam dari Senaling,

Hujung, hujung minggu lepas kembar dan kakak main piknik-piknik bukan sekadar ngan Opah, tapi dengan Mak Teh dan Pak Teh, Mak Andak, Pak Andak dan Faqeh. Merasa akhirnya kembar dan kakak berpiknik di Putrajaya. Selama ni tengok ja omputih berpiknik kat rumput padang yang awesome sangat. Kali ni kami merasainya. Jakun tak? Haha.

Tak sangka lak orang Putrajaya suka berpiknik macam ni. Layankan aje kehendak Mak Buyong yang tunggu masa ja nak melahirkan.

Aku bukan pa, memanglah Mak Buyong tu dah cakap awal-awal satu hari sebelum kat aku lepas Asar tayar golek, tapi bila tiba jam 4 sumer orang membuta, 4.30 pun lek-lek belaka. Mau aku tak konpius. Kata piknik, jadi mestilah ada makan-makan kan. Aku seawal jam 10.00 pagi dah rebus jagung. Takan jagung jew. Ramai umat nak join piknik ni kot. Umat akulah yang paling ramai. Jadi wajarlah aku debar lebih kan?

Tak sangka lak, laju juga penyediaan makanan. Berkat doa ibu mengandung agaknya.


Nampak tenang je kan...padahal sebelah situ sana sini penuh orang. Silap lak tak bawa tikar. Menyucuk-nyucuk rumput tu rupanya. Heh. Masa masak makanan tu, nampak cam banyak. Sekali dah makan ramai-ramai, habis.

Sebenarnya...sebenarnya kan...tujuan utama kami keluar ke Putrajaya ni...ialah sebab...sebab...



Mau celebrate ulang tahun kelahiran mak yang ke XX tahun. Mak lahir pada tanggal 11 Ogos. Disebabkan masa tu sumer duk jauh di perantauan, kebetulan ada peluang berkumpul ni. Celebrate je lah. Tapi yang perabihkan kek tu, seperti biasa ialah anak, menantu dan cucu-cucu. Birthday girl makan dua tiga suap je.



Restoran Sabaa di Cyberjaya. Sedap nasi arabnya. Kami amik ayam, kambing dan kambing dengan masakan yang berbeza. Orang punya ramai tapi puas hati makan. Sedap. Servis pun laju. Amik tiga pinggan saiz L, siap ngan bakhlava (sejenis manisan dari Timur Tengah) dan air teh...teh... lupa nama... tapi majoriti minum air suam ja. Baru RM120.00. Jimat kan? Bagi aku memang jimat sangat ni.

Semenjak duk agak jauh di Banjaran Titiwangsa ni, kami memang akan amik peluang tuk berjumpa ngan Opah kalau Opah turun KL. Peluang ni. Nak harapkan kami balik kampung selalu, memang susah sikit. Sekali turun leh jumpa ngan adik-beradik. Alhamdulillah. Ukhuwah fillah ni doakan agar berkekalan sampai syurga, sentiasa dalam rahmat Allah, sentiasa dalam kasih sayang Allah hendaknya. 

Amiiinnnn.

Terkini, mak buyong dah selamat melahirkan. Baby girl. Alhamdulillah dapat sepasang.

Ada ja pic baby dalam fon tapi ada kawan ta nak share kat media sosial, tak tanya lak kenapa.
Jadi, tak berani nak share kat sini pic anak sedara sebab bukan anak sendiri kan.

Ada yang tau ke kenapa tak leh share pic baby?

Kalau tau leh la komen ke. Wasap ke.
Tu aje. Bye.

Wednesday, 12 August 2015

Berpuasa Gaya Kembar & Selamat Hari Raya 2015

Salam dari Senaling,

Omaiiii...Features saving automatically ni memang bagus. Tak sempat aku nak undo terus dia save entri yang aku update. Apa yang aku update? Aku ter delete a whole entry. Oh yes. I will start from all over again. Yeahhhhh...

**Nangis peluk bantal Barney.

Bismillah. (Dah ter delete, baru nak baca bismillah. Dasar kufur nikmat)

Selamat Hari Raya semua. Maaf Zahir Batin. #raya kan sebulan.

Tahun ni, kembar di ajar berpuasa. Atau lebih tepat, aku rasa kembar yang excited nak puasa. Bulan Syaaban lagi siap praktis nak puasa tuk Ramadhan. Iman tolak cekodok bilis feveret, alasan nak puasa (walau pun pagi dan tengahari melantak macam-macam). Tak mengapalah, janji semangat ada.

First Ramadhan, Subhanallah. Memang daebak. Awal pagilah. Bila dah tengahari  tu, melepek habis. Amin, menangis tersedu sedan minta makanan. Mulanya kami pujuk-pujuk suh bertahan. Tapi, lama-lama...

 Puasa tak penuh, tapi raya tetap sakan.

Kesian juga, kakak Amni puasa penuh pun start dari darjah 4. Darjah 1, aura puasa lansung tade. Siap kami sediakan lunch tuk Amni. Darjah 2, Amni puasa on off. Tu pun sahur jam 6.30 pagi. Sampai darjah 4, masih juga ada waktu-waktunya Amni sahur jam 6.30 pagi.

Kembar baru darjah 1, layan puasa macam orang dah baligh. Bincang ngan Encik Ayah, kami wat keputusan tak kan paksa durang puasa. Tapi solat wajib. Alah, kat FB kan ada mesej sal hal ibu ayah paksa anak-anak kecik puasa, tapi solat ringan ringankan. Ada juga logiknya.

Maka dengan itu, kembar puasa separuh hari. Tapi lunch kami tak sediakan. Makan apa yang ada. Ada biskut, makan biskut. Ada roti, makan roti. Pernah juga kembar cuba puasa penuh (dengan pujukan ibunya waktu hujung minggu). Tapi curi-curi makan lak. Tau-tau ja melambak biji kurma di kabinet TV. Amin ja makan kurma. Jadi boleh kesan dengan kacangnya siapa yang curi makan kurma tu. Tau-tau ada 2 botol Yakult dalam tong sampah. 

Ditanya tak mengaku. Durang tak tahu kot yang ibunya dulu-dulu anak murid Detective Conan.

Lastly, aku slow talk ngan kembar. Kalau tak boleh puasa, bagitau. Jangan curi-curi makan. Tak baik. Alhamdulillah... Selepas tu makin meriah durang makan. Huhu

Kakak Amni, ofkos puasa penuh tanpa kompromi. Dah besar macam kakaknya nanti, Insha Allah kembar pun akan puasa penuh. Amin.

Solat terawih biasanya kami buat kat rumah ja. Hujung minggu baru gi masjid sama-sama Encik Ayah. Pernah satu malam, aku suruh Amni dan kembar baca doa kuat-kuat apa yang durang inginkan. Aku mula dulu. Doa aku macam biasa. Doa Amni seperti biasa. Doa Iman seperti boleh ku duga. Doa Amin yang unpredictable..."Ya Allah, moga kakak Amni tak jadi garang lagi macam Kak Ros". Haha

Upin Ipin & Kak Ros

Bersyukur juga Amni garang macam Kak Ros. Kembar lebih takutkan kakaknya dari ibunya. Kakaknya suh solat, sekali ja cakap terus amik wudhuk. Kalau ibunya suruh, kejaplah, penatlah, nantilah. Macam-macam alasan. Tapi kalau aku dengar Amni marah. Memang garang sungguh. Walaupun garang, tetap sayang...macam Kak Ros dalam Upin Ipin tulah.

Ya, itulah kasut raya durang. Lebih praktikal. Langkah penjimatan la katakan.

Daaaa...Bye korang.

Monday, 15 June 2015

Pulau Payar 2015

Salam dari Senaling,

Hari kedua di Langkawi memang standby tuk aktiviti pulau. Last year, Island Hopping...this year Pulau Payar? Kata ta nak ulang tempat yang sama, maka Pulau Payar lah kan?

Info paling best sal Pulau Payar ialah kosnya. Sebelum ke Langkawi, gagah aku gugel cari tawaran pakej yang paling murah ke Pulau Payar. Jumpa blog sorang brader ni, bulan Mei 2014, hampir setahun maka masih boleh diguna pakai.

Aku call, harga naik RM35, jadi RM120 tuk dewasa, dan RM100 tuk kanak-kanak. Aku simpan dulu harga ni. Cuba cari lagi kalau-kalau ada yang lebih murah.

Sehari sebelum fly, terjumpa blog cik adik manis bagitau dia dapat harga yang lebih murah dari blog brader tadi. Jangka masa sama, setahun. Jadi dalam perkiraan aku selepas kenaikan sepatutnya harganya lebih murah dari RM120 kan?

Aku pun call lah insan yang di mention dalam blog adik manis tadi. Selepas bagi salam dan memperkenalkan diri, aku tanya sal pakej Pulau Payar. Insan tersebut terus cakap, "Harga tuk dewasa RM140, harga tuk dewasa RM140, harga tuk dewasa RM140. Tu jangan percaya yang dalam Internet tu. Macam mana dia dapat harga tu pun.....pung pang pung pang...". Aku rasa mesti ramai yang dah call dia dan minta harga yang lebih kurang sama macam adik manis tu. Hehe.

Kesimpulan, setakat Mei 2015 harga RM120 tuk dewasa dan RM100 tuk kanak-kanak adalah yang paling murah. Di AB Travel Station di Pantai Chenang. Kedai dia warna merah putih, berhampiran dengan AB Hotel. Boleh booked sebelum kedai ni tutup jam 11.30 malam. Leh klik sini kalau nak tau sal AB Travel Station dan nombor tuk dihubungi.

Aku pilih tuk pergi sendiri, tak nak dijemput sebab nak merayau dulu ke Dataran Langkawi sebelum ke terminal. Lagi pun dah sewa keta kan. Kalau tidak kena bangun awal dan bertabah sebab van tu akan singgah-singgah nak amik pelanggan dari tempat lain.

Mesti singgah sini kalau ke Langkawi.

Kalau ikut van yang disediakan, tak merasa woo nak merayau cenggini

Masa yang diambil tuk sampai ke Pulau Payar ialah lebih kurang 1 jam. Sampai Payar, kami akan diangkut plak ngan pelantar teroleng-oleng ditarik oleh bot untuk sampai ke jeti pulau.

Teroleng-oleng tapi masih boleh capture pic.

Jeti Pulau Payar dan air laut yang crystal clear.

Cuma ombak laut hari ni agak kuat. Buat aku mabuk masa gi snorkeling. Mungkin salah teknik , mungkin makan pagi berat, mungkin juga aku nervous bila kaki dah start tak cecah lantai laut. Fobia tak habis lagi. Tahun 2003 aku pernah ke sini ngan grup IPDA. Perasaannya lain. Seingat aku, banyak landak laut dan timun laut masa aku snorkel.

Tapi kali ni, aku nampak ikan pelbagai warna. Tapi sayangnya termabuk la plak.

Budak ni ngan Encik Ayah yang puas snorkeling.

Follow tali ni patutnya tuk sampai ke tengah. Di tengah tu siap ada pelantar lagi.

 Bagusnya bila mabuk, aku stop snorkel dan temankan mak, layan ikan-ikan duk wat tawaf keliling mak.

Sambil layan kembar mandi laut. Masa aku snorkel, durang layan pasir tak sudah.

Info di Pulau Payar :-
#1 Pakej termasuk semua sekali. tiket feri, pengangkutan amik hantar ke hotel, alat snorkeling, dan packed lunch.
#2 Masa di Pulau Payar macam singkat. Jam 10 pagi sampai, jam 3 petang dah kena siap-siap. Jadi gunakan masa sebaiknya.
#3 Air di tandas ialah air laut. Sebaiknya bawalah mineral water tuk bilas badan. Anggaran satu mineral botol kecil tuk seorang.
#4 Surau disediakan.
#5 Toiletnya kemas tapi kurang bersih sebab aku percaya sistem pengairannya disalurkann ke laut. Jadi sebarang detergen adalah dilarang kerana akan menganggu batu karang dan hidupan lautnya.
#6 Pintu toilet banyak dah rosak. Jadi pejam je lah mata kalau nampak apa-apa yang sewaktu dengannya.

Baby Shark pun ada.

Ada ke Amni gi tanya soalan cepu emas masa kami kat laut, "Anak shark ni ada, mana mak nya?". Ish mulut. Terus aku teringat filem Jaws. Cis.

Sekian dan Bye!

Saturday, 13 June 2015

Laman Padi 2015

Salam dari Senaling,

Laman Padi ialah satu-satunya tempat yang Amni teringin sangat nak gi last year. Letaknya berhampiran dengan Pantai Chenang. Tahun lepas kami tak jumpa pintu masuk, ke sebenarnya kami berpura-pura tak jumpa pintu masuk. Heeee...

Bayaran masuk tak mahal. Hanya RM1 untuk kanak-kanak dan RM5 untuk dewasa. Ni bayaran aktiviti asas je. Kalau nak buat aktiviti seperti menyulam anak-anak padi, menuai padi atau lain-lain aktiviti, bayaran ada sedikit tambah juga. Datang ke Laman Padi sekadar nak menyedapkan hati anak dara tunggalku. Macam takde apa-apa. Rumah moyang tepi bendang je nak oiiii...Tapi dah nak nak pergi juga. Layan.
3 pakej disediakan. Pilih mana berkenan.
 
 
 Art Gallery
 
 Baiklah, rumah moyang tiada orang-orang dan tiada baju kurung siap bergosok tuk orang-orang ni pakai.
 
Rumah moyang juga tiada aktiviti halau burung macam ni...

Ya , tiada aktiviti cari siput juga.
 
Kalau amik pakej yang dua lagi, akan adalah aktiviti mencari siput pemusnah ni. Disebabkan aku pilih pakej yang paling murah, maka aktiviti simple-simple ja lah. Aktiviti terjun bendang is nehi hai.
 
 Bagus juga amik pakej murah, tu tengok insan paling kanan dalam gambar. Sedang mencekodokkan diri.
 
Nasib baik seorang ja yang cekodok...Syukur
 
Kami dah sampai Laman Padi Langkawi.
 
Bila aku amati semua pic di Langkawi, pic di Laman Padi adalah yang paling cantik. Mungkin sebab kawasan sekeliling yang menghijau. Hijau kan baik tuk terapi mata. Kalau ada DSLR dan berilmu dalam fotografi, aku rekemen Laman Padi ni. Tapi, kalau pakai smartphone pun layan kan aje. Macam aku ni, awesome je aku tengok pic-pic ni. Hehe
 
Selesai di Laman Padi, kami zoom balik hotel. Pengsan.
 
Sekian dan Bye! 

Wednesday, 10 June 2015

Oriental Village, SkyCab & SkyBridge 2015

Salam dari Senaling,
 
Tahun ni kami dah wat perkiraan untuk tanak ulang pergi tempat yang sama. Tapi SkyCab terkecuali, sebab dalam wishlist, aku memang bajet nak solat di atas Gunung Machincang. Saja nak wat kenangan, ke saja nak kena penampar aku wat perangai macam tu, aku sendiri tidak mengerti. Mihmih. Macam best best ja kalau dapat solat di puncak gunung.

Disebabkan aku degil, aku dapat tunaikan impian aku tu dengan mempergunakan mak. Jadi Encik Ayah a.k.a En. Menantu memang taleh nak kata apalah kan? Muahahaha. Surau ada di pit stop sebelum sampai ke puncak gunung. Kalau teringin nak buat perangai macam aku, silalah cipta alasan masing-masing.

Tu pun nasiblah orang tak ramai sebab aku pergi weekdays. Time peak hour, ehmmmmm mungkin berfikir empat puluh dua kali nak wat macam ni.

Girls 3 Generation.
 
Aktiviti wefie dalam Sky Cab dapat mengurangkan rasa kegayatan.

Everybody was very happy, so we make peace sign...^___^

Tahun lepas tak dapat gi Sky Bridge sebab maintenance purpose. Tapi this year, dapat pergi wooooo... Akan tetapi perjalanannya agak mencabar jugalah. Mak memang tak dapat follow. Jadi kami sekeluarga ja yang pergi.
 
 
Masa nak gi tu, trail dia was okay for me sebab banyak turun. Hepi lalalalala ja pergi. Sekali nak balik, phewww leh tahan penat jugalah. Kalau ketiak tak becak memang misteri sungguh,
 
In the future (aku baca papan tanda) jalan nak ke Sky Bridge will be awesome. Macam lif gitu, dan aku agak masa tu harga nak ke Sky Bridge akan naik juga berbanding masa aku pergi ni.

Nak ke Sky Bridge, lalu jungle track pun kena bayar RM5 untuk dewasa, RM2 untuk kanak-kanak tau. Ni kan pulak pakai 'lif'.
 
Mungkin. Spekulasi aku jangan diguna pakai k. Biasanya betul dalam 7.5% ja.
 
 
 Jaraknya hanya 230m tapi penatnya kemain.

Pemandangan di Sky Bridge sangat awesome. Actually sama je kot dari pelantar yang biasa. Special mungkin ada gelas lutsinar di jambatan ni tuk kita test level kegayatan masing-masing. Alhamdulillah sumer tak gayat kecuali En. Ayah. Harap muka ja macho tapi gayat rupanya.
 
Macam kreatif ja amik pic macam ni...kan?

Kadar kebergantungan Sky Bridge dalam pic ni leh tahan ngeri juga aku tengok.
Sky Bridge ni boleh bergoyang-goyang tau, tapi goyangannya kecil-kecilan saja. Boleh dirasa kalau angin kuat kat atas.
 
Oh Yeahhh...Masa ni kembar dah mula off kan enjin. Kaki mula lembik dan longlai. Nasib baik kakak Amni volunteer dukung Iman. Jadi ibu leh capture pic sebagai eviden.
 
Nampak tak tiang kat pic di atas. Itulah tiang seri, tiang tunggal untuk menyokong SkyBridge. Betapa kagumnya aku, bagaimana kejuruteraan boleh mencipta semua ni dari puncak gunung. Macam manalah agaknya durang membawa semua binaan ni ke atas. Kalau di Kinabalu, porter yang angkutkan. Macam mana ya? Ah, daripada aku fikir penat-penat, baik aku tengok dokumentari pembinaan SkyBridge di YouTube. Selesai misteri.

Ini satu lagi tarikan terbaru. 2014 tada pun.

Abang seruling ni start show dengan meniup alunan lagu Lamunan Terhenti, Aris Ariwatan. Berdosa aku sebab punya sedap la bunyinya, hingga aku fikir..."Brader ni berlakon ja tiup, pasang CD ni". Sedap giler bunyinya. Gemersik sungguh. Lama aku berdiri pegun tengok dia tiup seruling, barulah aku sedar, show itu live!

Maafkan saya saudara. Muhasabah diri #1 Bersangka baik selalu.
 
Oh, satu lagi...Sebelum naik Sky Cab, durang akan suh kita masuk ke lebih kurang macam 3D Cinema, tapi tayah pakai cermin mata 3D. Kita dibawa naik roller coaster digital. Aku malas nak layan sangat sebab aku tak nak kepeningan. Pecinta roller coaster mungkin menggemarinya.
 
Skang di Oriental Village ada 3D Muzium, konsepnya sama ngan 3D Art Gallery yang kami pergi di Port Dickson. Tapi lebih besar kawasannya dan harga pun turut besar, mencecah RM40++ tuk dewasa. Nasib kami dah pernah pergi tempat yang seumpama dengannya, jadi kami decide tuk pusing-pusing Oriental Village je.
 
Sekitar Oriental Village. Tahun ni siap beli tripod tau. Leh la kami wefie tanpa gagal.

Bagi makan ikan, dan masa nak habiskan satu pusingan ada plak bola yang boleh golek-golek dalam air, yang orang duk dalam bola tu...(aku tak tau nama saintifiknya), Amni dan kembar dah tergedik-gedik nak try. Tak tahan tu bila durang ajak aku sekali. Oh maiiiii...Panas kot.
 
Pujuk punya pujuk, Amin Danish dah mula wat muka cekodok, terus aku ajak durang naik kapal yang kita kayuh pedal dia tu...(sekali lagi aku tak amik pusing apa nama saintifiknya). Dia setuju. Fuhhhh...selamat satu isu.
 
Mula tu aku ingat nak suh kembar berdua ja naik kapal tu. Seperti biasa, durang nak nak juga aku join.

Kali ni aku layankan jer walau pun matahari terpacak atas kepala sebab ada bumbung. Hehe.
 
Sekali bila aku kayuh pedalnya, perghhhh leh tahan berat jugalah rupanya. Kaki kembar tak sampai pun. Nasib Amin paksa aku join. Kalau ikut perancangan aku, mahu terapung-apung anak-anak ku kat tengah tasik, statik tak bergerak.
 
Pasni, citer sal trip ke Laman Padi plak. Chia yu! Chia yu @ Chayok adalah bahasa Mandarin yang bermaksud - Usaha lagi. Sebutan yang betul ialah chia yu.
 
Tunggu aku pindah Selangor tahun 2020. Kita repeat kelas Mandarin lagi, nak?  
 
Sekian dan Bye!