Monday, 2 September 2019

Poster Geografi PT3

Poster Amni, letak sini sebab aku rasa cantik.

Penambahbaikan setelah diceramahi ibu atas faktor CASPER.

Tapi dah kenapa sekarang aku rasa hasil asal poster Amni yang di atas lebih cantik dan lebih CASPER? Aiyokkk...
Harap A++++ la Geografi kau kakak 😅

*** Setelah diperhati betul-betul, aku rasa betul dah apa yang aku betulkan. Mahu ditekankan ialah mesej bukan latarbelakangnya, kan... kan?

Sunday, 1 September 2019

Dari Ustaz Khairi : Kakak Amni ke Rantau Agropark Kampung Solok

Dua tiga hari sebelum 31 Ogos 2019, Ustaz Khairi maklumkan, Amni serta para pelajar Tingkatan Tiga menghadiri Kem Terapi Minda di Rantau Agropark. Lega tiba-tiba sebab cancel booking apartment di KL pun dua tiga hari sebelum, fuhhh...

Mudah nak cari Amni, mesti letaknya di tengah-tengah barisan. Hari terakhir. Cantik pula rumah kampung yang jadi latar belakang nun.

Aktiviti yang ustaz update. Ceramah mungkin, atau usrah? Selepas diceramah, dijamu BBQ.

Sedap tak terhingga Amni khabarkan.

Moga aktiviti ini mencemerlangkan anak-anak huffaz ini dunia dan akhirat.
Gambate! PT3 is around the corner aiyokkk...

Saturday, 3 August 2019

Dari Cikgu Amrina : Kembar Memasak di Sekolah

Aku ada di Banting dan Cikgu Amrina (guru kelas kembar) upload pic di bawah.


Eh, memasak? Kenapa ibu tak tahu apa-apa pun?


Kemain nama menu kumpulan kau dik, spagheti naga berapi.

Bila dah sampai Pilah petang Jumaat, aku tanya kembar "Mana spaghetti? Ibu nak rasa". "Tak bawa bekas la bu, tak tahu pun ada pertandingan memasak". Iyelah, kembar kan tak ke sekolah kerana pulang ke kampung. Hari Jumaat baru sekolah semula, tup-tup ada pertandingan memasak spaghetti. Patut pun tak bawa bekas. Nak tapau apanya? Tak menyumbang apa-apa, kudrat semata.

Aku tanya, apa ke fungsi budak berdua ni. Amin memotong bahan-bahan, dan Iman bahagian kebersihan. Nama menu yang vassss tu, idea Iman. Ceritanya.

Bawang kat tepi pinggan tu yang akan menyebabkan api dan asap keluar dari mulut macam naga. Ceritanya lagi. Kemain menu ikut trending sekarang. Kreatif  budak-budak ni.

Terima kasih cikgu, update aktiviti anak-anak. Sini ada seketul ibu yang rajin update di blog pula, buat kenangan.






"Apa ni dikkkkkk...?". Hitam sangat ni. Haha

Nama menu pun kemain. Spagethi Heart Broken. Patutlah hitam. Broken sungguh-sungguh ni😂

Taekwondo : Grading Blue II to Red I

Dah nak masuk Red I baru Allah kurniai idea untuk buat catatan tentangnya.
Terima kasih ya Rabb 

Antara yang hadir... termasuk sepasang kembar lagi.

In ready position...

...get set...

...GO!


Tiada catatan panjang berjela, cuma nak sangkut video ja 😄 → klik sini.

Untuk anak-anak, Amni, Amin dan Iman; ibu dan ayah sedaya upaya akan cuba ada untuk kamu semua. Di setiap peristiwa selagi nyawa dikandung badan. Ingat itu selalu.

Road to UPKK : Gaya Pembelajaran Amin dan Iman

Seingat aku, masa Amni menduduki UPKK, aku tak risau. Lansung.

Amni, mungkin dia anak perempuan, yang pertama pula tu. Jadi lebih matang dan rasa tanggungjawab pada diri sendiri tinggi. Aku masih teringat Puan K pernah melaporkan, Amni sambil tunggu bas ke SRA (di Banting), duduk di buaian sambil baca buku.

Kembar? Contohnya; Amin, sambil baca buku sambil main Beyblade gaissss...

Nah, bagi teaser sikit (sebab tak cukup nak  masuk full video) seorang ibu yang juga seorang pendidik buat soal jawab tentang solat Jamak dan Qasar.

Perkataan mufasir masih belum wujud dik 

Video penuh nanti ibu dah upload di YouTube - boleh klik sini, sambungan di sini. Biar future cucu-cucu tengok macam mana abi-abi nya belajar dulu-dulu 😜 

Sunday, 28 July 2019

Familia Embrace the Taste : Kenny Rogers

Dah jarang ibu makan di sini. (ibu sahaja tau). Kalau satu famili lagilah jaaaaaaaarang... Macam tak pernah huhu

Walaupun sudah kurang mengunjungi, tapi masih ingat macam mana nak order dan menu apa yang berbaloi. Yang berbaloi? Set personal lah. Order set personal, dapat lebih variety terutamanya side dishes. Boleh order macam-macam. Tapi kalau semua orang sehati sejiwa, order set famili lebih jimat. 

Kami ke Kenny Rogers di AEON Mall Seremban 2, time peak hour untuk lunch. Tempat penuh, untung ja tempat tepi dapur ni kosong. Boleh tengok gelagat chef dan pekerja Kenny Rogers buat kerja.


Order empat set personal ja. Ikut pengalaman kalau seorang satu, muffin gerenti tak lalu nak makan. Kali ni semua licin. Baguskan? Lepas tu bolehlah ibu demand nak frappucino Starbuck. 

Bijakkan ibu? 😋

Kesimpulan; Bolehlah berkunjung setahun sekali. Tak pun dua tahun sekali. Untuk kelainan.

Saturday, 20 July 2019

Resepi Mudah : Udang Masak Lemak

Bahan-bahan :
Udang
Kunyit (kalau dapat kunyit hidup lebih best)
Santan (kotak boleh, fresh boleh)
Cili boh
Serai (dua batang dititik)
Sayur apa-apa yang sesuai (tiada pun okay)
Daun kunyit (tiada pun okay)
Sedikit minyak masak
Asam keping

Kaedah : 
Tumis cili boh dalam minyak panas. Banyak mana cili boh? Ikut level kepedasan mana boleh tahan
Masukkan serai
Masukkan santan, kunyit, udang, asam keping dan sayur. Menggelegak dan siap!
(udang tak perlu masak lama-lama)

Udang masak lemak dengan kacang kegemaran sekeluarga.

Kali ni buat versi udang kecil sikit dari yang atas. Dah itu ja saiz udang dijumpai. Syukur.

Partner salad dengan sos kewpie.

Ikan bawal emas ni sedap walaupun suami melaporkan kulitnya tebal. Kulit yang chewy-chewy itulah kegilaanku 😋