Thursday, 29 October 2015

Ruang Belajar, Ruang Berkreatif & Ruang Untuk Segala-galanya.

Salam dari Senaling,

Dalam sejarah, rumah sewa di Senaling ialah rumah paling comel pernah kami sekeluarga huni. Kalau di Puchong dulu, amik masa dua hari nak kemas rumah (1 hari kemas tingkat bawah, 1 hari kemas tingkat atas). Di Banting amik masa tiga - lima hari untuk kemas semua bahagian rumah, tapi di Senaling boleh kemas rumah dua kali sehari. Heeee...

Semakin comel saiz rumah, semakin perlunya kau berkreatif untuk menyusun atur semua barang tanpa rasa serabut perut. Hasilnya...

Tan ta daaaa...Bilik belajar dan ruang bekreatif anak-anak berjaya diwujudkan di ruang yang kudus ini.


Aku dapat idea ni bila anak-anak telah dikesan suka menconteng seperti ibunya. Kejap-kejap kang bagi kad, kejap-kejap kang bagi origami, kejap-kejap kang bagi anyaman ketupat bentuk kambing, haishhh macam-macam lah. Bila ada ruangan macam ni, senang sikit...amik tape, tampal, amik tape, tampal.



Macam-macam jenis kad ada, segala gambar yang sempat di cetak pun leh tampal kat sini. Aku rasa ruang ni fun.

Kad paling touching yang dibuat oleh Iman. Masa ni Incik Ayah ugut kembar (sebab tak dengar cakap rasanya) nak balik duk Puchong semula. Menangis Iman masa tu, Amin terkebil-kebil... tau-tau ja lepas insiden tu, keluar satu kad. Terus puji ayah macam-macam.

Inilah satu-satunya kad tuk Incik Ayah. Kalau idak, memanjang kad tuk ibu. Muehehehe. Incik Ayah pernah juga suarakan rasa tacing sebab anak-anak asyik ibu ja, sikit-sikit ibu, kecik besar punya hal semua ibu. Natural instinct agaknya. Redha ja lah.

Masa ni Amni nak peksa UPKK, jadi aku amik kesempatan menconteng apa yang patut. Sudahnya kami layan Hotel Translavania II sebelum Amni amik UPKK pun la hai, sebab masa tu jerebu teruk. UPKK asyik tertangguh-tangguh. Budak-budak tertanya juga, "Kata nak tengok lepas UPKK...".  Aku jawab, "Nak cancel tengok ke?". Eh, pandai pulak geleng kepala.

Ini pulak, jadual nak bagi motivasi suh durang rajin belajar, rajin solat, rajin tolong wat kerja rumah. Aku rasa ramai dah ibubapa kat luar sana yang buat kaedah ni. Alhamdulillah 75% memberikan kesan positif juga. Walaupun awalnya seperti tiada keikhlasan disitu. Rajin belajar, solat dan wat kerja rumah sebab nak star. Tapi, lama-lama kalau dan terbiasa, mungkin akan jadi habit. Alah bisa tegal biasa orang Jawa kata. 

Untuk ruang main tampal-tampal tu, aku hanya gunakan 3 gulung wallpaper beli dari DIY dan tampal didinding, panjat kerusi makan dengan bantuan Amni ja. Sebenarnya nak highlight, punya senang nak tampal wallpaper ni.

Alamak, dah lama ta update jadual ni... Tapa, balik nanti tampal ja sumer bintang banyak-banyak... :)

Bye kamurang...

No comments:

Post a comment