Showing posts with label tempat menarik kuala kangsar. Show all posts
Showing posts with label tempat menarik kuala kangsar. Show all posts

Sunday, 29 January 2017

Galeri Sultan Azlan Shah Kuala Kangsar Perak

Salam dari Senaling,

Harus baca entri awal tentang
Agacia Town Kampar
Kellies Castle Batu Gajah
Masjid Ubudiah Kuala Kangsar
Antara Tempat Makan Best Kuala Kangsar
Istana Kenangan Kuala Kangsar

Kami jelajah dari Negeri Sembilan hingga Perlis masa cuti sekolah bulan dua belas ri tu. Tapi buat entri ikut satu-satu attraction. Nak jimat idea meh. Tiba-tiba aku rasa aku bijak. Heh 😀 

Eh, Selamat Tahun Baru Cina! Sejak tahun bila tah, kena jem teruk sekali masa balik kampung. Terus fobia kalau nak pergi ke mana-mana masa cuti raya cina. Kalau takut dilambung ombak, tayah gatai nak berumah di tepi pantai kaedahnya.

Back to the main point...

Idea asal taknak ke galeri ni walau pun ramai yang rekemen di google. HikmahNya; (1) Dapat explore luar Istana Kenangan sahaja (2) Hujan rebas-rebas sesuai ngan indoor aktiviti, menyebabkan kami sekeluarga sampai ke sini.

Best. Sangat best. Highly recommend!

Aku level kan galeri Sultan Azlan Shah ni sebagai highly recommend bila Amni dan kembar leh layan tempat ni dengan penuh excited. Tiada adegan mencekodokkan diri terjadi. Masing-masing amaze dengan koleksi peribadi Almarhum Sultan Azlan Shah.

Banyak koleksi yang dipamerkan tetapi yang paling aku ingat ialah koleksi jam tangan, koleksi cenderamata dari pelbagai negara dan agensi sempena Keputeraan Sultan Azlan, koleksi duit syiling emas beberapa edisi olimpik, koleksi kenderaan sultan dan gambar-gambar cucu baginda yang omeyyy angat.

Seronok sangat explore galeri ni, susah nak digambarkan dengan kata-kata. Kena datang dan jelajah sendiri baru puas hati.

Seperti biasa, sebarang gambar atau video adalah dilarang sama sekali untuk diabadikan dalam lensa. Kita semat dalam sanubari dan kotak pemikiran je la nampaknya. Itu pun Subhanallah, Alhamdulillah berpeluang menjejakkan kaki ke sini walau pun sepatutnya tiada dalam perancangan awal.

Tapa, kat luar masih boleh berfoto.

Walaupun dahi hakak berkerut sebab hujan rebas-rebas di luar,
tapi landskap sebegini cantik; who can ignore?

Dalam kereta segala memori dikuizkan. Untuk mengisi masa lapang sebelum sampai ke destinasi seterusnya. Untuk menggalakkan Amni dan kembar membaca semua info yang disediakan. Satu jawapan yang betul bernilai RM1. Bila kakak kelihatan berjaya menjawab soalan demi soalan, kembar berkomplot dua orang. Masing-masing saling membantu memberikan jawapan. Pastu duit dibahagi sama rata.
 
Buat sorok-sorok kunun. Ingat ibu ta perasan lettew. 😜

Akhir kalam; bermanfaatlah entri ni hendaknya untuk insan berjiwa traveller dan berjiwa patriotik seperti kami sekeluarga. Hehe. Aamiiin.

TQ & bye loves...

Monday, 16 January 2017

Istana Kenangan Kuala Kangsar Perak

Salam dari Senaling,

Entri awal boleh baca di sini
Agacia Town Kampar
Kellies Castle Batu Gajah
Masjid Ubudiah Kuala Kangsar
Tempat Makan Best Layan di Kuala Kangsar

Huish excited nak datang ke sini sebab kali terakhir datang ialah 23 tahun yang lalu. Tu pun sebab follow lawatan sekolah Pandu Puteri. Kali ni bawa anak-anak dan Incik Ayah sama-sama.

Hujan masih rebas tapi kami masih cekal nak pergi istana lama ni. Fakta menarik berkenaan Istana Kenangan atau Istana Kuning ialah rekabentuk binaannya. Kalau Kellie's Castle dan Masjid Ubudiah mendapat sentuhan orang asing, berbeza dengan istana ni yang dibina oleh seorang tukang kayu dari Pulau Pinang. Tanpa sebarang paku!


Pandangan dari atas Istana Kuning adalah menyerupai keris dalam sarungnya. Salute betul dengan pakcik tukang.

Konsep istana ni macam muzium. Boleh masuk boleh baca, boleh tengok barang-barang istana begitu kekdahnya. Tapiiiii... Itu pada 23 tahun dulu lah.

Pada ketika kami datang, hanya boleh ber wefie ja di luar istana. Luar pagar istana sahaja. Ya, itu lebih tepat. Ada jugala dalam 5-9 kereta yang datang tapi berlalu pergi dengan linangan air mata sebab tengok pagar istana berkunci dari luar. Idokla berlinang tapi mesti kecewa punya lah!

Wefie pun Alhamdulillah syukur. Janji semua sihat sejahtera.

Takde info terkini diletakkan di luar pagar apatah lagi dalam website. Kami siap call MPKK, yang menyambut panggilan pun tak tahu tentang keadaan ni. Macam mana kami tahu akhirnya? Ada dua budak remaja lelaki yang bagitau bahawa hanya kawasan luar istana ni sahaja yang boleh di kunjungi. Kalau idak, meroyanlah kami di luar tak puas hati pesal? pesal? pesal?

Kalau pelawat lain, nampak bermangga pagar terus berlalu pergi, tidak bagi kami. Masih setia menanti nak tahu jawapan. Tu sampai call MPKK tu walau pun tidak membantu tapi syukur Alhamdulillah Dia hadirkan dua insan yang berinformasi tersebut. Moga berjaya dunia akhirat kau dua orang dik. Aamiiin.

Hikmahnya kami menuju ke Galeri Sultan Azlan Shah. Ikutkan perancangan asal nak pergi Istana Kenangan dan gerak terus ke Parit Buntar. Galeri je macam tak best. Salah tu salah aku fikir macam tu. Nanti next entri baru cerita ya.

Oh di galeri ni aku tanya lagi perihal Istana Kenangan tak puas hati belum habis. Pegawai di kaunter tiket bagitau istana tu dah tak selamat untuk dilawati. Ye lah istana lama kot. Semua barang-barang kini disimpan di Ipoh. Tang mana Ipoh idokla keme menanya.

Moral cerita, Istana Kenangan kini memang betul-betul tinggal kenangan 😭.

Seperkara yang sangat menarik tentang Kuala Kangsar, semua main attraction dekat-dekat so boleh lompat sana sini ta payah fikir sesak jauh pusing merata patah balik bazir petrol hapa ke. Taaaaaak payah!

Entri seterusnya Galeri Sultan Azlan Shah Kuala Kangsar

Happy exploring dear! Bye.

Thursday, 29 December 2016

Masjid Ubudiah Kuala Kangsar Perak

Salam dari Senaling,

Masjid Ubudiah adalah antara masjid yang tercantik di Malaysia. Kalau google memang tersenarai dalam salah satu tempat menarik di Kuala Kangsar. Dah alang-alang nak pergi kita plan terus solat jamak taqdim di sini.

Masjid ni siap dibina pada tahun 1917. 99 tahun. Wow! 😮


Senibina memang menarik. Sekali lagi kalau diri sendiri species leh layan Kellie's Castle, menghargai seni, suka amik pic, this place memang akak rekemen.

 Chandelier

Architecture. Superb!

Masjid ni comel ja. Iyalah, tahun 1917 agak-agak berapa ja umat manusia waktu tu di Kuala Kangsar. Aku kira zaman tu masjid ni dah besar sangat-sangat kot. Ruang solatnya unik berbentuk bulat, tapi memang cantik seni binanya luar dan dalam yang bercirikan indo-saracenic. Tile dia pun import dari Italy. Kos pembinaan dianggarkan RM 200 000. Zaman tu dah kategori mewah saaaaaaaangat!

Info lanjut boleh google, dan kalau berkelapangan sampai sini, bolehlah baca info yang disediakan di luar masjid.

Walaupun gerimis mengundang cekal betul Incik Ayah amik pic tuk dapat view macam ni.

Awal-awal dulu niat beli CSC (Compact System Camera) sebab aku yang nak belajar amik pic cantik-cantik. But now, yang explore lebih ialah beliau. Kita merancang tapi perancangan Dia lebih baik. 😁

Lepas solat, masing-masing kelaparan. Laju ja gi Medan MPKK. Bajet nak pekena laksa kuale dan gagah nak rasa cendolnya walau pun hujan! 😆

Happy Exploring Loves! Bye.