Saturday, 15 June 2019

Aidilfitri 1440H : 2 Syawal

OOTD raya kedua seorang ibu ialah baju raya tahun 2009 dan kasut sport bata koyak dihujung...

...tada hal, raya tatap raya 😁

Plan raya kedua biasanya menghabiskan saki baki orang-orang tua di kampung ayah, saudara mara sebelah ayah di Tanjung Sari, abang ayah di Felda Nasaruddin Bota dan kakak ipar ayah di Kampung Bahagia Padang Tembak.

Ye, memang serba serbi sebelah ayah sebab di kampung ja letaknya mereka-mereka ini. Sebelah aku banyak di Selangor. Mohla sambung lagi sesi kunjung mengunjung setahun sekali ni.

 Tuan rumah ni akan ulang cerita perihal tangga ni setiap kali kami berkunjung.

Ini ialah tangga yang menjadi saksi pengorbanan seorang ibu acehcehcehhhh. Kembar akan jadikan ia gelungsur dan aku akan jadi penunggu setia di sini. Disebabkan itu aku memang tidak mendapat peluang menjamah kuih dan muih beraneka macam makanlah jangan hanya dipandang... Dululah, sekarang tidak lagi.

 Pertama kali mengunjungi rumah ni, maknanya senarai rumah harus dikunjung ketika raya bertambah yeay...

Abang ni berasal dari Kuala Pilah tetapi sekarang menetap di Perak (kampung isteri). Punya cantik rumah kampung ni dengan persekitaran bersih rapi terjaga. Jadi seronok pulak aku melepak lama di sini.

Seperkara lagi abang ni kelakar dan rajin bercerita. Terhibur aku, Amni dan kembar.

 Teringin nak ber OOTD sambil mengusap kepala angsa, tapiiiiii takut hehe

Tak best pulak bila baju kurang sedondon

Dan itu sahaja gambar kami di 2 Syawal, padahal beraya dari pagi sampai ke malam. Jadi malas nak bergambar sebab cuaca tak mengizinkan, ke sebab aku rasa tak best sebab baju tak sedondon atau kedua-duanya sekali.

Tapi 1 dan 2 Syawal memang mendung dan sesekali hujan renyai. Gambar jadi kelam tapi syok jalan raya, sejuk ja, terasa seperti acah-acah beraya di London.

Di Tanjung Sari Alhamdulillah dapat beraya dua rumah (tahun lepas satu aje), dan rezeki dapat lunch di rumah Kang Tunut. Dua tahun lepas pun seingat aku dapat lunch di rumah yang sama. Lauk mudah ja, nasi, tumis kobis suhun, ayam masak kicap dan ikan masin. Syukurnya kami sekeluarga dapat lunch tika berhari raya.

Kadang-kadang aku ni selalu segan nak ajak tetamu yang datang rumah untuk lunch sebab rasa lauk kami tak cukup umphhhh walhalnya sekadar yang ada pun dah cukup. Raya-raya ni kedai makan banyak tutup mehhh...

Selesai di Tanjung Sari, gerak pergi Felsa Nasarudin jalan sungguh jem omaiiiii. Ditambah dengan kemain lebat hujan rahmat Alhamdulillah.  Nasib half way lagi clear ta jem, Alhamdulillah. Sampai sana, kelaparan semula. Rezeki sekali lagi dah tersedia juadah makan tengahari (walau pun jam 3.00 petang). Menu sedap om nom nom. Kari ikan, ayam goreng tepung, sayur campur, ikan masih, air nanas...

Gambar kenangan? Tiada walaupun hujan tu di luar rumah bukannya di dalam.

Jam 5.30 petang bergerak pulang, singgah rumah kakak ipar arwah abang sulong suami. Nasib ah ada ke tak kakaknya di rumah. Tahun lepas tak jumpa, tahun ni? Ada! Sekali harung pulak dengan saudara mara sebelah Kak Imah. Wuiiiii meriah dan sesaknya. Tapi dah sampai, jadi kita hadap ja dengan awesome nya. Kata raya...

Sekali lagi, rezeki woot woot... Walau pun dah makan tak sampai dua jam di Felda Nasaruddin, kita makan lagi untuk dinner. Mewahnya la lauknya, sotong sambal, udang masak lemak, kari ikan, asam pedas ikan... Tumpang rezeki tetamu yang ramai ni... Alhamdulillah.

Ingatkan nak zoom balik rumah mak, tetiba mak call ajak gi rumah Along beraya sekali. Jomlah sekali harung, dah suami cakap macam tu isteri harus patuh. Sampai terus ke surau baru (depan rumah Along ja best nya), solat jamak taqdim baru ke rumah Along makan mihun goreng Allahuakbar rezeki rezeki.

Sembang gossip apa yang sepatutnya siap intai Chikarudin seekor musang dan ta habis disitu rupanya. Sambung lagi raya rumah kesembilan ~ jiran Along. Jamahlah sikit makaroni goreng dan kali ni betul-betul balik rumah mak. Tidur... esok nak sambung raya, lagi yeay.

Tuan rumah nun sebelah kiri gambar. Terima kasih Atok. Facial expression paling jujur dalam pic ni ialah kakak Amni. Yang lain-lain, sumer fake. Terutama yang buat-buat peace tu 😁

Wednesday, 12 June 2019

Aidilfitri 1440H : 1 Syawal

Jadi punca kelewatan tahun kedua berturut-turut...

Tahun ni, sis lambai ajela suami dan anak-anak gi solat raya.

Balik solat kembali membaham... 

Amalan berbalas juadah di pagi raya masih lagi diamalkan di kampung sebelah suami. Itu sebab meja penuh dengan pelbagai juadah.

 Natijah tak bawa kamera. Pic ta cukup korum.

 Selepas bersalaman jom beraya rumah mokde Rom (rutin tahunan)

 Biskut ni sedap

Lepas tu terjah dapur mokde... membaham lagi. Menu istimewa mokde ialah... pecal!

Tengah makan, adik call.

Mak dan adik beradik turn raya pertama di rumah mak datang beraya di Hujung Rintis.

Tahun ni kami ber emerald green.

Port wajib amik gambar.

 Berkonvoi ke rumah besan mak satu lagi di Changkat Lada

Menu raya pertama paling win 😋

Gambar raya pertama kami sekeluarga, anak saudara tolong capture kan.

Dapatlah seketul pic sekeluarga besar di pagi raya, still rasa tak best sebab bila orang amikkan tak boleh nak over react. Ni kalau self timer, aku dah lompat tinggi di udara dah ni hehe...

Selesai di Changkat Lada, lompat balik Hujung Rintis... 

 Sambung beraya rumah kakak ipar...

 ... dan kakak ipar satu lagi. Fon letak dalam pasu ~ self timer

 Satu lagi self timer, fon sandar di batang pokok kelapa.

Again, sandar di pasu bunga pulak.

Gigih juga nak amik gambar guna self timer tak kira. Sampai kena sound baru tahu nak berhenti. Jumlah rumah kami sampai pada raya pertama ialah lapan biji sahaja. Aku rasa tahun lepas macam lebih banyak. Dan kebanyakan rumah yang kami kunjungi ialah rumah saudara dan rumah orang-orang tua di kampung sebelah suami.

Aku suka beraya begini. Rasa kemeriahan Aidilfitri, rasa seronok dan rasa berbaloi ada baju raya hehe. Aku selalu berdoa kami sekeluarga diberikan rezeki kesihatan, kekuatan dan kegembiraan untuk berkunjung dari rumah ke rumah. 

Selagi mampu, kami sampai Insha Allah 😀

Monday, 10 June 2019

Aidilfitri 1440H : Ramadhan di Kampung

Berkira-kira nak balik kampung tahun ini, sebab cuti Ramadhan panjang. Sudahnya kami balik tiga hari sebelum Syawal. Aku siap buat frozen pes rendang minang di Pilah. Tinggal nanti di kampung campak ayam, kerisik dan santan. Rasa bahgia ganda lima puluh pulak bila wat macam tu. Terasa bijak (walaupun tiru idea orang dari FB heee...)

Plan awal nak balik lepas Asar tapi suami macam tak betah pulak duduk rumah bila dah selesaikan semua hal. Akhirnya tayar golek jam 12.30 tengahari. Nak singgah jenguk nenek di Pasir Panjang, dan nak singgah rumah Mak Long di Sabak Bernam.

Dalam kereta,eh baru teringat nak bagi nenek biskut raya. Singgah pulak di TESCO Kuala Selangor shopping biskut raya baru pergi rumah nenek.

 Padi masak menguning. Memasang impian nak photoshoot raya di bendang tahun ni... Pasang ajelah ya.


Bakar ikan cara tradisional, guna kayu api. Besar ikannya, dan nampak sedap nyummms

Beriya nenek ajak berbuka sekali tapi dah berjanji... Tolak baik-baik, hulur sikit tuk nenek belanja raya nanti, dan nenek gembira dapat biskut raya walaupun balangnya comel.

Nenek bekalkan macam-macam tuk aku. Mangga, kuinin, sukun dan...

Jambu batu besar ya hamat ni...

Aku pungut semua yang nenek hulur. Tanak menghampakan orang tua.

Janji yang perlu ditepati...

Selesai berbuka, gerak pula ke rumah Mak Long di Sabak Bernam hantar kerepek. Pastu terus hala ke Teluk Intan cari pasal. Tak... tak... bukan cari pasal...

 ... tapi cari tripod untuk smartphone.

Terlupa buat julung kalinya untuk membawa kamera omaimaimaiiiii. Macam mana nak berposing raya tanpa kamera? Kami ta biasa berselfie dan aku tak suka berselfie. Nampak benor fake nya kulit muka seperti telur dikupas. Sesekali bolehlah berselfie macam gambar di McD nun atas. Selalu-selalu teman tak gemor.

Ada ja jumpa tripod tuk fon, siap ada remote tapi harganya buat aku fikir banyak kali. Terbayang-bayang harga di Shoppee kahkah... Sudahnya? Tak beli dan redha ajela nanti macam mana gayanya gambar raya kami sekeluarga.

Julung kali, tak sengaja terbuat biskut raya di rumah sebelah keluarga suami. Biasanya dah siap segala tapi tahun ni terlewat pula anak saudara mengulit biskut. Aku join buat cornflakes madu sampai tersengguk-sengguk aku melayannya haha.

Siangnya join buat almond london dan germany cookies pulak. Yang dua ni aku perform.

 Awas kalau tak kenal nama biskut ni...

Germany cookies, rasanya sedap rangup dan mudahnya nak buat menyebabkan aku memasang cita-cita dan harapan untuk membuatnya tahun hadapan. Wait and see ya...

Balik rumah mak, aku merendang empat ekor ayam. Selesai merendang, melompat balik rumah sebelah suami pulak sebab turn raya memang di sana tahun ni.

Raya kali ni, paling ketara ialah melompat-lompatnya kami ke sebelah sana dan sini... That's the advantage and disadvantage at the same time bila keluarga dekat-dekat 😂

Saturday, 1 June 2019

Proud Moment - Majlis Anugerah Kecemerlangan

Sejujurnya, aku sangat bangga dengan kecemerlangan Amni sampai aku tak pernah update dengan detail tentangnya di media sosial. Aku terasa-rasa akan terbitnya riak bila ramai orang tahu dan berikan komen melambung kelak.

Di blog tak mengapa, sebab tak ramai yang tahu tentang kewujudan blog ni. Hanya rakan-rakan yang rapat dan mungkin orang-orang yang aku tak kenal (itu pun kalau ada hehe). Aku nak ia dijadikan kenangan, dan aku nak Amni tahu betapa bangganya kami (aku, ayah dan kembar) dengan kejayaan demi kejayaan yang dia peroleh.

Tahniah my sweet cotton candy...

Ibu tak dapat hadir tahun ni sebab PESSKOM, tapi tetap call dari Pontian untuk beri sokongan...

... dan siapkan satu lagi entri momen bahagia buat kenangan.

Rajin lagi buat video wuuuu 😁



RRP Morib, Banting

Ini ialah kegembiraan abadi pabila berjaya menempah Rumah Rehat Persekutuan (RRP). Selepas beberapa siri kejayaan menempah RRP di Langkawi, Port Dickson dan Tanjung Tuan. Kali ini di Morib pula... oyeah oyeah

Kenapa RRP? Aicehhh... seperti ambassador RRP kayaknya. Sebab paling utama ialah murah, tetapi selesa setaraf hotel apartment atau hotel/resort 4-5 bintang. Bawa satu keluarga dijamin selesa, Insha Allah

RRP Morib. Malap kan pic ni? Saja nak uji mata...😀

Check-in jam 2.00 petang, check-out pada jam sebelum atau pada 12.00 tengahari. Disebabkan aku baca blog, dikhabarkan jam 2.00 petang baru dibenarkan check-in, kalau awal RELA merangkap security guard bertegas takkan buka gate... jadi aku patuh. Jam 2.15 petang baru aku sampai.

Daftar di pondok pengawal. Baru check in di pejabat (Pulau Ketam tulisnya). Dapat kunci bersama-sama remote TV.


Inilah tempat penginapan kami selama 3 hari 2 malam. Pulau Tioman 1.

  Rumah berkembar dua bilik.

 Ada beranda boleh main congkak, guli, batu seremban dan ketinting.

 Jemput masuk...

 Ruang tamu.

Dapur. 

Pembacaan aku di blog seperti lengkap semuanya peralatan memasak dan makan. Tapi surprise pula bila sampai sini, sebab hanya ada pinggan, mangkuk, sudu garfu, cawan, teko, periuk nasi elektrik dan cerek elektrik... sahaja. Ingat nak masak gempak jugalah untuk bersahur. Sudahnya masak apa yang mampu guna periuk elektrik. Sahur pertama nasi goreng, sahur kedua nasi dan telur goreng. Survive Alhamdulillah kami semua berpuasa... huhu

 Bilik utama ku kira sebab luas, untuk kakak Amni dan kembar. Kakak Amni tidur atas toto empuk, kasi can kembar tidur atas katil.

 Bilik kedua, kecil ja untuk ibu dan ayah. Kedua-dua bilik ada penghawa dingin.

Ini pemandangan dari penginapan kami.

Dua rumah (kiri dan tengah) ialah banglo tiga bilik. Aku fikir bulan puasa tiada orang nak tempah, rupanya penuh. Yang aku perasan sebuah rumah berkembar ja yang tak berpenghuni hujung minggu tu. Best nya banglo sebab dekat dengan pantai.

Pintu pagar arah ke pantai.

Detik paling indah ialah menyaksikan matahari terbenam. Subhanallah cantiknya.

Lebih-lebih lagi dengan yang tersayang cia cia cia

Detik indah matahari terbit. Subhanallah cantiknya juga...

Kos penginapan ialah RM160 ja. Itulah kelebihan RRP untuk penjawat awam. Tapi nak mendapatkannya Mashaallah... Mehla share tips untuk menempah RRP seluruh negara dengan jayanya Insha Allah.

1) Sila lawat laman web bahagian pengurusan harta http://www.bph.gov.my/sbbphv2 dan bacalah kalau-kalau ada kemaskini yang terkini.

2) Harus peka dengan senarai tarikh bila boleh mula menempah RRP

3) Rajin membuat pemerhatian, dan rajin menanti pada tarikh yang dimaksudkan di atas.

4) Kalau boleh cari tarikh yang aneh-aneh (bukan peak hour)

5) Harus percaya, rezeki dari Allah selepas usaha-usaha di atas ~ jadi kena minta dariNya.

Bila meminta, kadang-kadang datang dari detikan hati dalam kereta, atau ketika melayan FB je pun. Betul-betul ikhlas mengharap. Contoh situasi, ketika melayan FB, "Ya Allah... untungnya sipolan dapat RRP Cameron Highland, best nya kalau aku pun berjaya tempah RRP Cameron Highland, best nya". Lepas cakap dalam hati, ulang lagi cerita dengan suami, sebut lagi ayat pengharapan tu. Masuk ofis, masa tenang-tenang, ulang lagi cerita dengan kawan-kawan.

Kalau difikir semula, betul juga. Bila kawan share happiness kita harus tumpang gembira. Omputih bilang, Law of Attraction. Dalam Islam pula ialah konsep bersangka baik dan bersyukur.

Apa-apa pun hati kena bersih. Jomlah sama-sama latih hati ini...

Tuesday, 30 April 2019

Proud Moment :
1st National Warrior Closed Taekwondo Championship 2019

Sekali setahun. Itu yang aku bagitahu Ayah selepas melalui beberapa siri Kejohanan Taekwondo. 

Kejohanan pada 2019 is done!

Teringat pula first time join kejohanan di Seri Kembangan, tak faham aku macam mana kategori dibahagikan. Belum kira lagi seharian di venue. Sebab aku terdengar ada parent yang menyuarakan rasa tak puas hati. Sebiji dulu macam aku yang penuh tanda tanya. Anyway, welcome Taekwondo-new-parents to the event! 

Kali ini aku lebih bersedia (dah nak masuk tahun ketiga kot join) dan relaks ja bila dikhabarkan Amin akan fight dua kali dan Iman sekali ja. Boutchart 59 dan 62. Maknanya giliran ke 59 dan 62. Ring ada dua, termasuk ring B mula lambat sebab masalah teknikal. Sampai Senawang jam 7.00 pagi, balik jam 6.00 petang. As usual, tak surprise punnnn...

Tahniah untuk kembar, dan yeay A untuk gred KoKu 😀

Tak, itu bukan niat utama ketika kembar melobi aku saban tahun nak join Taekwondo. Tahun ketiga bila kembar bersungguh (Amin paling bersungguh), aku kata 'boleh, tapi...' ada syarat beb. Dah pernah cerita, cuma nak bagitahu, tatkala anak-anak bertaekwondo dan join sparring, maka kebarangkalian nak dapat A untuk KoKu sangat tinggi.

Markah penglibatan sure A, tak kira menang atau tidak. Kebanyakan (atau semua?) kejohanan Taekwondo adalah peringkat kebangsaan.

Markah pencapaian kena usaha lebih sikit. Tapi macam kes Amin Iman, kategori Bantam D ada tiga orang ja. Jadi bagi 2019 pencapaian kembar A lah juga, kan? Alhamdulillah.

Paling penting untuk aku ialah kembar sudah ada kemahiran, harapnya membantu sedikit sebanyak untuk future nanti. Alhamdulillah tambah satu lagi momen untuk dijadikan kenangan, dan yeah aku update blog... akhirnya.

Terlebih dose rajin, videonya di sini