Friday 22 May 2020

Pasar Siti Khadijah

Kedatangan kali ni memburu sebuah tradisi. Kuih muih tradisional Kelantan. Percaya atau tidak, dua kali ke Kelantan, dua kali juga pergi pasar tersohor ni, aku masih tak jumpa cari gerai jual kuih muih.

Kali ni aku nekad. Tak kira, aku nak cari juga sampai jumpa. Aku yakin gerai kuih muih tu ada di pasar ni sebab aku tengok kawan-kawan update kuih dan muih beraneka macam dari sini. 

Masuk dalam pasar, seperti biasa memusing dan tak jumpa. Aku call kawan mek kelate sejati, buat tambah keyakinan. Sebab cik abang seperti tak percaya gerai kuih muih betul ke ada dalam pasar Siti Khadijah. Eeeeee... kita geram sungguh. 

Berkat kesabaran dan kedegilan. Ketemu yeay.

Rambang mata, rasa nak beli semua walhal baru ja balik dari sarapan.

Kawasan menjual kuih muih terletak di bangunan yang sama, cuma bahagian yang lain. Kami kalau masuk pasar Siti Khadijah asyik memusing di kawasan ayam, sayur, ikan, beras, pastu ke atas di tingkat dua ada jajan, naik lagi bahagian tekstil. 

Pernah cuba jalan jauh sikit, jumpa bahagian jual buah-buahan dan that's it. Tak tahu lah mata terhijab atau timing tak kena atau belum diizinkan-Nya atau belum cukup usaha. Akhirnya 2019 kami berdua sampai juga menjejak kaki dan membeli pelbagai kuih muih tradisi Kelantan. Ya Allah rasa macam menang pingat emas acara 400m berganti-ganti peringkat sekolah. Happy!!!

Akok ori, akok pandan, cek mek molek, macam-keria-tapi-bukan, tapai, dan macam-pulut-panggang.

Dua gambar ni sama, tapi saja letak sampai dua kali sebab kan aku kabo aku happy tadi.

Tambahan... usus ayam. 

Pertama kali makan. Kakak jual promosi, kabonya sedap. Dalam keluarga kecil ni, memang aku je yang mampu makan makanan aneh-janji-halal. Rasanya ditekakku, sedap. Bahan perapan ngam dan berjaya sebab habis satay usus ni aku makan seorang (kalau aku offer pun bukan durang nak try).

Makan, rehat, makan ja kami sementara menunggu waktu check out. Lepas check out nanti, nak sambung makan lagi. Makan ditaja orang. Alhamdulillah, rezeki.

Cerita lanjut di Jalan Jalan 2019.

No comments:

Post a Comment